Alla har en talang - här är tipsen på hur du hittar den

Fazers populära varumärke Dumle vill i sin senaste kampanj få ungdomar att visa upp sina färdigheter i tävlingen ”Visa din talang”. Målet med kampanjen är att stötta och uppmuntra ungdomar att visa upp sin begåvning och våga tro på sig själva oavsett område.

– Alla har talang och potential att bli bra på någonting. Det är viktigt att titta efter sina styrkor, vad man är bra på och framför allt vad man har lätt för. Bara vetskapen om vilka styrkor och talanger man har ger självinsikt och ökar självkänslan, säger Charlotte Hågård, karriär- och talangexpert och författare till boken ”Alla har talang”. Många gånger så försöker vi jobba enbart på våra svagheter istället för att fokusera på att bli ännu bättre på våra styrkor, säger hon.

– Många gånger är våra talanger så naturliga för oss att vi inte tänker på dem som en unik förmåga. Talang är inte några mystiska medfödda gåvor utan resultatet av en långsam, osynlig framväxt av olika förmågor och färdigheter som börjar redan vid befruktningsögonblicket. Det fantastiska är att alla har något man kan göra bättre än flertalet, fortsätter Charlotte Hågård.

Tävlingen ”Visa din talang” arrangeras på www.fazer.se/dumle. Där samlas galna, roliga, intressanta och annorlunda fallenheter hos ungdomar i hela Norden. Alla kan vara med genom att skicka in en video eller bild på sin talang, samtidigt som man varje vecka har chans att vinna en GoPro kamera, hjälmar och godis. Tävlingen genomförs bland annat i samarbete med Rackartygarna, som är namnet på Sveriges största extremsport- och underhållningsgrupp. Rackartygarna består av bästa polarna Jimmy Olsson, Martin Agerstig, Niklas Bjelven, Olle Lundqvist, Rasmus Frisk och Alexander Hermansson.

– Vi tror på att alla ungdomar har en talang som de kanske inte alltid själva är medvetna om. Vi vill sporra dem till att stolt visa upp sina färdigheter och tro på sig själva. Rackartygarna är ett utmärkt exempel på hur ungdomar kan ha olika färdighet. Vi hoppas att de ska inspirera andra att våga visa upp sina talanger, säger Veronica Clausson, Brand Manager på Fazer Konfektyr.

Charlotte Hågårds fem bästa tips på hur du hittar och utvecklar din talang

1.  Gör mer av det du tycker om
Ofta ligger en talang i området för saker som du tycker om att göra. Där du känner dig nöjd och tillfredsställd varje gång du utövat dem. Gör en lista på alla saker som du älskar att göra och se om du hittar någon röd tråd.

2.  Kartlägg dina egenskaper
Fundera över: vad har du lätt för? Inom vilka områden lär du dig snabbt? Vilka är dina starka sidor och förmågor?

3.  Be om positiv feedback                                                                                                         Många gånger är talanger så naturliga för oss att vi inte ens reflekterar över att det är något speciellt. I ett land som styrs av jante-lagen kan det vara ännu svårare för oss att se sina förmågor. Be andra människor om positiv feedback och be dem berätta om det som du är duktig på och vad som är enkelt för dig.

4.  Träna
När du har hittat din talang gäller det att träna. Även om en talang är ett område man har en viss fallenhet för betyder det inte att talangen utvecklas av sig själv. För att en färdighet ska blomstra krävs konsekvent träning.

5.  Marknadsför din talang                                                                                                         Om du är bra på något, tala om det för andra och berätta hur du kan bidra med den. Då får du möjlighet att träna samtidigt som du visar upp din förmåga och inspirerar andra.

Om Dumle

Tävlingen pågår fram till den 31 december 2014.

Länk till tävlingen: www.fazer.se/dumle

För mer information vänligen kontakta:

Veronica Clausson, Brand Manager konfektyr, Fazer

Mobil: 070-674 90 88, e-post: veronica.clausson@fazer.com

På webben:

www.fazer.se/dumle

#dumlerewards, #dumle

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer Konfektyr har välkända produkter inom choklad, kex och sockerkonfektyr. Fazers konfektyrfabriker är belägna i Finland. Populära varumärken är Karl Fazer, Dumle, Geisha och Tutti Frutti. Läs mer påwww.fazer.se.

Fazer-koncernen Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser