Återkallelse: Fazer återkallar Fazer Korntunnbröd

Fazer Bageri återkallar brödet Fazer Korntunnbröd 190g med artikelnummer 4115, bäst före 2017-04-09 från marknaden. Brödet kan också identifieras med koden 6-285-34 på påsförslutaren. Ett antal förpackningar Korntunnbröd kan innehålla förhöjda gränsvärden av ochratoxin A och därför väljer Fazer att återkalla som en försiktighetsåtgärd. Återkallelsen avser 333 konsumentförpackningar och ett antal förpackningar sålda på Fazers bageributik i Lövånger.

Ochratoxin A är ett mögelgift som kan förekomma i t.ex. spannmål, kaffe, vin, russin, torkade baljväxter, kryddor.

Bröden som återkallas är:

Fazer Korntunnbröd 190g, artikelnummer 4115, bäst före 2017-04-09. Brödet kan också identifieras med koden 6-285-34 på påsförslutaren. För Korntunnbröd sålt i bageributiken i Lövånger gäller bröd som köpts på lösvikt mellan 2016-10-11 och 2016-10-14.

Konsumenter som har den aktuella förpackningen med bäst före datum enligt ovan eller har köpt brödet i Fazers bageributik i Lövånger kan returnera den till Fazer Konsumentkontakt eller i butik. Fazer beklagar det inträffade.

Fazer konsumentkontakt

Fazer Bageri Sverige

Kartåsgatan 3 A

531 40 Lidköping

Fazer Konsumentkontakt svarar på frågor från konsumenter:

konsumentkontakt.bageri@fazer.com

Sofia Liljefors Edlund, Kommunikationsdirektör
sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazerkoncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.