Emelie Borgström från Gateau trea i SM för unga bagare

Den 10 april korades den svenska mästaren i bageri för unga bagare under en fem timmar lång bakningstävling. Efter en spännande final där landets tolv främsta bagartalanger gjorde upp om förstapriset stod slutligen Gateaus Emelie Borgström, 22 år, som tredjepristagare och ny medlem i Juniorbagarlandslaget.

- Det var en jätterolig erfarenhet och jag fick dessutom pris för bästa wienerbröd, det bakverk som jag var mest orolig för. Men jag fick till fina lager och en bra höjd på wienerbrödet, så det blev riktigt bra, berättar Emelie Borgström, som till vardags är konditor på Gateau i Stockholm.

SM Unga Bagare arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer för att uppmärksamma bagaryrket bland yngre och för att visa upp det kreativa hantverket bakom bröd. Under finalen bakade de tolv finalisterna franskbrödsbullar, vetebrödsbullar, wienerbröd, matbröd samt ett dekorbröd eller en tårta. Allt från grunden och efter egna recept. Juryn bedömde samtliga bakverk efter kreativitet, smak, färg och form. Emelies dekorbröd föreställde en fjäril i regnbågens färger och matbrödet, ett ljust vetebröd, var satt med en fördeg av durum, surdeg och råg. SM Unga Bagare är inte bara ett svenskt mästerskap, utan även en uttagstävling till Svenska Juniorbagarlandslaget. Emelie blev uttagen till landslaget som i höst ska tävla i de Europeiska Mästerskapen för unga bagare i Odense i Danmark.

- Det ska bli kul att komma igång med träningen inför EM, jag ser fram emot att få chansen att tävla igen, fortsätter Emelie.

Claes Christenson, grundare och pressansvarig
telefon: 0705-40 30 49, e-post: claes@gateau.se

Emelie Borgström, konditor Gateau
telefon: 0762-25 34 43