Fazer, Nokia och Nightingale Health samarbetar för bättre kost och hälsa

Fazer, Nokia och Nightingale Health inleder tillsammans ett unikt forskningsprojekt. Projektet syftar till att finna nya verktyg som hjälper människor att följa deras hälsoutveckling och förbättra hälsan ur ett holistiskt perspektiv. Genom samarbetet kan företagen förena deras nyskapande teknologi och expertis inom olika områden. Forskningen fokuserar på att förstå vilken inverkan kosten har på arbetsproduktivitet, kognitiv förmåga och livskvalitet.

Det moderna arbetslivet medför en stor belastning för våra hjärnor. Vi har flexibla arbetstider och arbetsuppgifterna har blivit mer varierande och abstrakta. För att möta framtida behov har Fazer, Nokia och Nightingale som mål att öka kunskapen kring det holistiska välmåendet och hjärnhälsa. Detta genom att på ett unikt sätt kombinera en särskilt utformad kost, bestående av brainfood (hälsosam mat som är särskilt framtagen för hjärnans välbefinnande och den kognitiva förmågan), biometriska data och bloddata. Arbetet sker i en klinisk forskningsmiljö. Informationen som samlas in under studien skapar förutsättningar för att analysera kopplingarna mellan kognition, fysiologi, sömnkvalitet, stresstålighet och metabolism – och hur dessa faktorer kan påverkas av näringsinnehåll och matvanor.

Digital hälsa, bioteknik och kost ska tillsammans göra skillnad
Fazer, Nokia och Nightingale Health verkar inom olika områden och bidrar med sin expertis. Fazer kommer att stå för brainfood. Nokia kommer att mäta den fysiologiska inverkan av stress, återhämtning och sömn under verkliga förhållanden. Detta med hjälp av mobila enheter och avancerad molnbaserad analys. Nightingale Health kommer att samla in omfattande hälsodata från blodprover och ansvara för de statistiska analyserna.

Fazer har tagit fram särskilt framtagna brainfood-måltider för deltagarna i studien. Detta genom att utnyttja sin expertis inom mat och näringsfysiologi som erhållits genom programmet Fazer Brainhow.

Genom att förena våra krafter med Nokia och Nightingale får vi en exceptionellt stor förståelse för de holistiska effekterna av en kost som har tagits fram enkom för att förbättra människors kognitiva förmåga. I bästa fall ger studien nya vetenskapliga insikter som inte enbart är av nytta för oss partners, utan för hela forskarvärlden. Denna studie är en viktig del i vårt program Fazer Brainhow där målsättningen är att hitta nya innovativa lösningar som hjälper människor att upprätthålla och förbättra sitt kognitiva välbefinnande”, säger Päivi Juolahti, chef för förnyelse inom Fazer-koncernen.

Simon Longbottom, teknisk direktör på Nokia Technologies: Vi är mycket glada över samarbetet med Fazer och Nightingale inom denna banbrytande forskning. På Nokia är vi djupt engagerade i frågor som gäller individers och hela samhällets hälsa och välmående. Alla frivilliga som deltar i studien har tillgång till våra unika digitala hälsoprodukter samtidigt som de hjälper forskare att skapa en bättre förståelse för hur kosten påverkar vår förmåga att må bra både fysiskt och psykiskt och vara produktiva. I slutändan kommer vi alla att lära oss mycket och vi ser fram emot att utnyttja dessa kunskaper för att tillhandahålla ännu bättre hälsolösningar för kunder över hela världen.”

Nightingale Health, ett finskt bioteknikföretag, kommer att utnyttja sin expertis inom blodanalys för att ta fram hälsodata från insidan av kroppen.

”Att skapa en bättre förståelse för människans hälsa är en komplex utmaning, men vanligen görs det ur ett väldigt smalt perspektiv”, säger Teemu Suna, vd för Nightingale. ”För att utmana status quo ska vi ha som mål att ta fram en ny holistisk syn på hur man håller koll på hälsan – en som förstår vad som pågår inuti oss på molekylär nivå, följer upp våra dagliga aktiviteter och hjälper oss att se vilken inverkan kosten har. Ensamt kan ett företag inte nå detta mål och därför är vi på Nightingale mycket nöjda över att samarbeta med Nokia och Fazer och gemensamt försöka förbättra människors hälsa över hela världen.”

Finska innovationsfinansieringsverket Tekes deltar i finansieringen av de tre företagens forskningssamarbete.

Resultaten av studien väntas bli klara under 2018.

Kontaktuppgifter:

Ulrika Gunnerad, PhD nutrition, Senior Manager, Research
+4672 710 93 21, ulrika.gunnerud@fazer.com

Cecilia Ericson, Communication Manager Sweden
 + 46(0) 72 526 49 91, cecilia.ericson@fazer.com

Nokia
Jani Kivioja, chef för Digital Health Labs, Nokia Technologies
(Simon Longbottom, teknisk direktör, Nokia Technologies – endast frågor på andra språk än finska)

Nightingale Health
Teemu Suna, VD, medgrundare, Nightingale Health
teemu.suna@nightingalehealth.com, +358 40 196 1669

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.