Fazer Bageri inleder kostnadsbesparingsprogram i Sverige

• Fazer Bageri i Sverige inleder ett generellt besparingsprogram med syfte att skapa ett långsiktigt starkt och lönsamt bageriföretag. Målet är att minska kostnaderna med cirka 50 miljoner kronor.
  • Besparingsprogrammet innebär en reduktion av antalet tjänster bland medarbetare inom marknad, försäljning och produktion.
  • Fazer Bageri överväger också avveckling av bageriet i Lövånger, ett av Fazers fem bagerier i Sverige.
  • Förhandlingar med de fackliga organisationerna om de föreslagna förändringarna inleds inom kort och sker sedan löpande.

Efter att brödmarknaden i Sverige minskat i volym under många år märktes en svag uppgång under 2015 och 2016. Fazer har dock inte växt i samma takt och inleder nu ett program för skapa rätt förutsättningar för att utveckla ett starkt bageriföretag och säkerställa långsiktig konkurrenskraft för Fazer Bageri i Sverige.

"Det är tuffa besked vi idag behöver ge våra medarbetare och vi har stor förståelse för den oro det skapar. Vårt mål är att skapa ett starkt bageriföretag som kan utvecklas och växa, och då är det nödvändigt att vi vidtar åtgärder för att anpassa oss efter dagens brödmarknad och skapa rätt förutsättningar för framtiden. Men viktigast just nu är att vi stöttar våra medarbetare," säger Anette Rosengren, Fazer Bageris vd i Sverige.

Besparingarna innebär en beräknad minskning med omkring 50 tjänster inom marknad, försäljning och produktion. Därtill berörs 60 medarbetare av den planerade avvecklingen av bageriet i Lövånger. Fazers nuvarande bageriverksamhet med fem bagerier i Sverige är ett resultat av tidigare förvärv och ur geografiskt och ekonomiskt perspektiv inte optimal. En mer koncentrerad bageriverksamhet skapar förutsättningar att baka på ett mer effektivt och lönsamt sätt. Delar av produktionen är tänkt att flyttas till Fazers bageri i Umeå.

Fazer inleder nu fackliga förhandlingar.

För mer information, vänliga kontakta:

Anette Rosengren, vd Fazer Bageri i Sverige

E-post: anette.rosengren@fazer.com

Journalistkontakt:

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör

E-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com,

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.