Fazer förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh

Fazer -koncernen  förvärvar  det ledande nordiska  smoothievarumärket   Froosh , som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi .   Froosh  är  det ledande  smoothievarumärket   i  Finland och Sverige  samt  stark tvåa  i  Danmark och Norge.   och med förvärvet av  Froosh   går  Fazer  in i en ny kategori  och  förstärker   sin närvaro  inom detaljhandeln .   Froosh  kommer att bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade produkter.  Brendan Harris,  Froosh  vd , har utnämnts till verkställande  direktö r   för F az er Lifestyle Foods .

Förvärvet av  Froosh  passar strategiskt perfekt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner ,  och  stöder  expansionen  genom att erbjuda detaljhandeln  ett  större urval produkter  på nuvarande och nya marknader Froosh  blir en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och en plattform för dess utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider  samt  mat och dryck som kan  tas med och  ätas i farten.

“H älsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala  konsument trender och vi ser stor potential  inom  detta område.   Fazer  håller på att  transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar  upp för  nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter  och för internationell expansion.  Vårt mål är att vara   bland de tre främsta  aktörerna inom växtbaserad mat   med en omsättning på 300 M€  i utvalda   nordeuropeiska länder i  innan utgången av år 2022.  Förvärvet av  Froosh  är en del av vår tillväxtpla n, speciellt  då  smoothiemarknaden  förväntas växa med över 10 % per år ”,  ger  Fazers koncernchef  och verkställande direktör   Christ o ph Vitzthum .

Froosh  – ledare på den nordiska  smoothiemarknaden
Froosh   är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och  med en  snabbt växande exportverksamhet.  Froosh  köps av Unilever  Ventures , Unileve r s riskkapitalsgren, som har varit  Froosh  majoritetsägare sedan dess ursprungliga investering i  Froosh  år 2008.  Froosh   erbjuder  unika, prisvinnande , egentillverkade  smoothies Produkterna  innehåller  fruktingredienser av  hög kvalitet och är  100 % naturliga ,  utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.   Froosh  svarar på den växande konsumentefterfrågan på  hälsosamma alternativ, speciellt  sådana som kan tas med och ätas i farten. Företaget har över 50 anställda i Norden.  Med sin marknadsandel på 35 % är företaget en klar  ledare på den nordiska  smoothiemarknaden .  Förutom sin starka position  i  Norden  exporterar  Fro osh  sina produkter till Island, Baltikum,  Tyskland, Frankrike, Irland  med fl era och har nyligen  gått in i  Japan.

Fazer och  Froosh  delar samma intresse för att påverka globala värdekedjor   och för att främja  utvecklingen   i   ursprungsländer . Genom besök på tropiska fruktodlingar har  Froosh  fått betydande insikt i handelns betydelse, och företaget är välkänt för sin kampanj för handel med utvecklingsländer.

Froosh   vd   Brendan Harris som i dag utnämnt s till verkställande  direktö r för   Fazer Lifestyle Foods  och medlem  Fazer-koncernens ledningsgrupp , kommenterar Froosh  ha r nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter.  Vi är ett ambitiöst företag och  nu är tiden rätt för att  ytterligare höja våra mål . Vi är  glada att bli en del av Fazer.  Tillsammans kommer Fazer och  Froosh  att växa och utnyttja båda företagens  styrkor Detta är  ett spännande steg för  Froosh  och  våra  medarbetare , som  a r betar hårt  för att göra  Froosh   unikt .”

F azer Lifestyle Foods fångar upp   nya konsumentbehov
Fazer Lifestyle Foods grundades våren 2017 för att ytterligare öka Fazers svar på  det växande  konsumentbehov et   inom  hälsa, välmående och hållbar livsstil. Förutom  Froosh  består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn  (inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme ( Yosa -produkterna). Fazer Lifestyle Foods utvecklingsteam skapar som bäst ett starkt, innovativt och internationellt koncept, varumärke och produktportfölj för hälsomedvetna konsumenter.

Christoph Vitzthum, koncernchef och verkställande direktör Fazer-koncernen
Ulrika Romantschuk, SVP,  Fazer-koncernen,  kommunikation och varumärkesledning , tel.  +358 40 566 4246

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser

Hälsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion. Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder i innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 % per år.
Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef och verkställande direktör
Froosh har nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. Vi är ett ambitiöst företag och nu är tiden rätt för att ytterligare höja våra mål. Vi är glada att bli en del av Fazer. Tillsammans kommer Fazer och Froosh att växa och utnyttja båda företagens styrkor. Detta är ett spännande steg för Froosh och våra medarbetare, som arbetar hårt för att göra Froosh unikt.
Brendan Harris, Froosh vd