Fazer grundar ett nytt affärsområde och köper den finländska havreexperten Bioferme

Fazer-koncernen fortsätter förverkliga sin tillväxtstrategi och investerar i havre genom att köpa Bioferme Oy, expert på fermenterade havreprodukter. I köpet ingår konsumentvarumärket Yosa. I och med förvärvet kommer Fazer att träda in på en ny marknad och produktkategori. För att öka tillväxten och internationaliseringen kommer Fazer att grunda ett nytt affärsområde, Fazer Lifestyle Foods, som fokuserar på mjölkersättande spannmålsprodukter samt vegetabiliska måltider och mellanmål.

”Vi fortsätter förverkliga vår tillväxtstrategi och är inställda på internationalisering. Fazer kommer att grunda ett nytt affärsområde, Fazer Lifestyle Foods. Vi fortsätter att utveckla koncernen till ett modernt, hållbart matföretag genom att satsa på mat av hög kvalitet och närliggande affärsverksamheter. Vi ser stora möjligheter för det nya affärsområdet och vår ambition är att denna verksamhet ska växa betydligt, med brett internationellt fokus”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef. ”Förvärvet av Bioferme är en konkret start för det nya affärsområdet.”

Snabbt växande efterfrågan på hälsa och hållbarhet

Hälsa och välmående samt hållbara livsstilar är starka, globala konsumenttrender, och supermaten havre är eftertraktad jorden runt. Affärsområdet Fazer Lifestyle Foods kommer att fokusera på produkter som ersätter vanliga mjölkprodukter, vegetabiliska måltider samt mat och dryck som kan avnjutas i farten. Därtill kommer Fazer att fortsätta växa i frukostkategorin med produkter som gröt och müsli. Den totala marknaden för produkter som ersätter mejeriprodukter i Västeuropa växer med över 10 procent per år.

Fazers kvarnverksamhet, Fazer Kvarn, är en viktig producent av havrebaserade råvaror för såväl Fazer internt som för externa kunder. Fazer Kvarn kommer att fortsätta betjäna hela industrin också i fortsättningen. Fazer ser stora tillväxtmöjligheter i havre och har under de senaste åren investerat 30 miljoner euro i sin havreverksamhet i Finland och Sverige. Fazer har också utvecklat nya konsumentprodukter av hög kvalitet, så som Fazer Alku-gröten och Fazer Alku-müslin. Den nordiska havren är ren och naturlig och de unika växtförhållandena möjliggör en mycket hög kvalitet.

Fermenterade havreprodukter under konsumentvarumärket Yosa

Fazer Lifestyle Foods får en stark start genom förvärvet av Bioferme Oy. Efterfrågan på havrebaserade produkter växer snabbt på konsumentmarknaden. Bioferme har det etablerade varumärket Yosa i Finland, en stark produktportfölj med fermenterade havreprodukter, inklusive ett urval yoghurtsorter, och stark expertis inom havreprodukter.

Då Fazers och Biofermes havreexpertis, starka varumärken, produktportföljer, tillgång till handeln och ekonomiska styrka kombineras, förväntas verksamheten bli en betydande aktör på den växande marknaden. Bioferme  blir ett Fazer-företag och verksamheten kommer att ledas av Niko Scharlin, medlem av grundarfamiljen och säljaren av företaget.

”Yosa-produkterna får det värdiga hem de förtjänar hos Fazer. Det är viktigt för oss att vi har samma slags värderingar och att Fazer är ett ansett familjeföretag. Vi ser med förväntan fram emot de nya möjligheter som samarbetet kan medföra”, säger Bioferme Oy:s verkställande direktör och största ägare Niko Scharlin

Bioferme i korthet

• Beläget i Åboregionen i Finland
  • Grundat 1977
  • Konsumentvarumärket Yosa i Finland
  • Stark produktportfölj med fermenterade havreprodukter och stor expertis inom havreprodukter. Produktportföljen omfattar ett stort urval yoghurt, och nyligen utökades portföljen också med matlagningsprodukter. Alla produkter är mjölk- och sojafria.
  • År 2016 uppgick Biofermes omsättning till 6,8 miljoner euro
  • Sysselsätter ca 25 personer
  • Huvudmarknad Finland, exporterar i mindre utsträckning till Sverige, Norge och Nederländerna

Ytterligare information:
Christoph Vitzthum, Koncernchef, Fazer-koncernen
Ulrika Romantschuk, SVP, Kommunikation och varumärkesledning, Fazer-koncernen, tel. +358 40 566 4246

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.