Fazer huvudsponsor till firandet av Finland 100 år och festivalen STHLM/SUOMI

Den 24-26 augusti firas Finland 100 år under festivalen STHLM/SUOMI i Stockholm. Fazer deltar som officiell samarbetspartner till firandet som arrangeras av finska ambassaden. Under festivalen kommer besökare bland annat kunna se spännande utställningar från Fazer och andra samarbetspartners, träffa Muminfamiljen, bada bastu och besöka finska flottan.

Festivalen STHLM/SUOMI har fritt inträde och på festivalområdet arrangeras en mängd aktiviteter och scenunderhållning för alla åldrar. I Fazers paviljong i Kungsträdgården kommer besökare kunna lära sig smaka av choklad, besöka vår chokladfabrik och besökscentrum Fazer Experience genom VR, tävla om fina priser och såklart köpa med sig godsaker hem.

Festivalen har ett gediget scenprogram med artister och paneldebatter kring samhällsfrågor och kultur med finskt och svenskt perspektiv. Fazers hållbarhetsansvariga Mariana Granström deltar i debatten ”Östersjöns framtid ligger i våra händer” torsdagen den 24 augusti klockan 15.30-16.10.

Festivalen invigs officiellt med torsdagen den 24 augusti kl. 13.30 i närvaro av H.M. Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia samt Finlands president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio.

-       Som ett finsk familjeägt företag är givetvis det finska ursprunget en viktig del av vår verksamhet. Fazer firande 125-årsjubilem förra året så Fazers och Finlands gemensamma resa går långt tillbaks i tiden. Sverige och Finland är tätt sammanlänkade även i vår verksamhet då de är våra två största hemmamarknader, säger Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig på Fazer i Sverige.

Fazer är även en samarbetspartner till firandet av Finland 100 år i Finland. Som gåva till det 100 åriga Finland har Fazer lanserat “125 möjligheter till arbete”. Ett initiativ för att stötta personer som har utmaningar att få arbete genom praktisk utbildning och coachning med anställning inom Fazer som mål.

Mer information och festivalens fullständiga program www.sthlmsuomi.se

Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig

Tel: 072 526 49 91

E-post: cecilia.ericson@fazer.com

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.