• Fazer Group/

Fazer lanserar ett ljust surdegsbröd bakat på spannmål från egen kvarn och lokala råvaror från Västgötaslätten

Nu lanseras Fazer Surdeg, ett ljust fluffigt bröd bakat på äkta surdeg och spannmål från Fazers egen kvarn på Västgötaslätten.

Fazer Surdeg är ett ljust, saftigt portionsbröd med karaktäristisk smak av surdeg. Brödet bakas med äkta rågsurdeg (11%) och mjöl från den egna kvarnen i Lidköping. Fazer Surdeg innehåller även skållad råg, havssalt och kallpressad rapsolja från Skeby Gårdar i Västergötland.

- Vår mission Mat med mening innefattar bland annat en modern och hållbar matproduktion där lokalproducerade råvaror får allt större plats. Det är också roligt att kunna använda mjöl som kommer från bageriets direkta omgivningar, säger Camilla Fjällberg, Head of Brand & Portfolio på Fazer Bageri.

Surdegstrenden fortsatt stark
Surdegsbröd är en fortsatt stark trend inom hela landet. En annan trend som Fazer har uppmärksammat bland brödkonsumenter är ett sug efter smakmässig enkelhet.

- Surdegsbröd är väldigt populärt men det finns mest stora, hela bröd och inte så många mindre surdegsbröd. Samtidigt uppskattas inte ingredienser som fröer och frukt av alla. Många konsumenter vill ha ett neutralt bröd för att kunna skapa sin egen smakupplevelse. Fazer Surdeg är fylligt och gott med enkla ingredienser, och passar därför utmärkt med olika smaksättningar, säger Camilla Fjällberg.

Serveringstips för en lyxigare macka att njuta av
Fazer Surdeg passar t.ex. bra att servera tillsammans med brieost, polkabetor, syrad rödlök, och nya inslag av skott och blad som exempelvis shisokrasse. Eller rosta och njut med smält smör och lite flingsalt!

Fazer Surdeg finns i butik från vecka 4 till ett cirkapris på 24,90 kronor.

Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig Fazer Sverige
Telefon: + 46(0) 72 526 49 91
E-post: cecilia.ericson@fazer.com

För produktprover och pressbilder:
Ellen Asker, marknadskoordinator Fazer Bageri Sverige
Telefon: +46(0) 70 221 71 49
E-post: ellen.asker@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sju bagerier och ett 30-tal brödbutiker. Populära produkter är Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer på www.fazer.se.