Fazer söker lösningar för ökad hjärnkapacitet med Brainfood hackathon

Forskare, utvecklare och designers från hela världen bjöds in till Fazer Brainfood Hackathon för att söka innovativa lösningar för att med hjälp av kost och mat bibehålla och öka hjärnkapaciteten. Den vinnande lösningen bygger på att förändra människors kostvanor med hjälp av serveringsdesign och digitala hjälpmedel.

Brainfood är ett samlingsnamn för mat som hjälper hjärnan att fungera på bästa sätt. Tillsammans med sömn och fysisk och mental motion kan brainfood förbättra hjärnans hälsa och den intellektuella förmågan. Fazer Brainfood Hackathon arrangerades 28-30 oktober i Helsingfors och en stor samling digitala talanger samlades för att utforska och skapa innovativa lösningar som kan förändra människors kostvanor.

Den vinnande lösningen i Fazer Brainfood Hackathon hjälper människor välja måltider som ökar den kognitiva förmågan. Lösningen innebär användning av digitala hjälpmedel för att vid flera tillfällen under restaurangbesöket stimulera människor i en mer hälsosam riktning.

“Baserat på insikten om hur vardagslivet ser ut inom olika åldersgrupper ser vi en tydlig efterfrågan på att förbättra hjärnans kapacitet. Livsmedelsbranschens fokus har mer varit på fysisk kapacitet än på kognitiv kapacitet. Fazer vill kombinera sin expertis inom mat och näring med andra nyckelområden inom hjärnkapacitet som sömn och fysisk och mental träning”, säger Heli Arantola, Senior Vice President för strategi och förnyelse på Fazer.

Fazer Brainfood är ett forsknings- och affärsutvecklingsprogram som forskar på kopplingen mellan mat och kognitiv kapacitet. Programmet kombinerar matvetenskap, teknik och kundupplevelsedesign för att utveckla den kognitiva kapaciteten. Genom att sammanföra universitet och studenter med väletablerade företag och start-ups grundlägger Fazer ett ekosystem för den framtida utvecklingen av brainfood.

Presskontakt

Sofia Liljefors Edlund, Communications Director,+46 70 2026 225/ sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Följ oss på Fazers pressrum: http://news.cision.com/se/fazer-sverige

Fazer Group

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.