Flerdubblad chokladförsäljning under jul

Under julen äter vi mer choklad än någon annan tid på året. Fazer ser att chokladinköpen ökar med över tvåhundra procent under julveckan och en ny undersökning visar att hälften av alla svenskar ger bort choklad som gåva. Undersökningen visar också att smaken är viktigast i valet av choklad och att fler än fyra av tio svenskar tycker det är viktigt att chokladen är ansvarsfullt producerad.

Under julen äter vi mer choklad än någonsin – under julveckan ökar Fazers försäljning i genomsnitt med 260 procent jämfört med en vanlig vecka under året. I en undersökning som Fazer låtit göra inför julen svarar endast 4 procent av svenskarna att de aldrig köper choklad.

En möjlig anledning till ökningen under jul är att över hälften (52 %) av svenskarna i undersökningen uppger att de planerar att ge bort choklad som gåva inför eller under jul. Kvinnor är de som är mest givmilda med sötsaker. Hela 58 procent av de kvinnliga respondenterna uppger att de planerar att ge bort choklad. 46 procent av männen i undersökningen planerar detsamma.

– Choklad och speciellt presentasken har blivit en tradition som verkligen har kommit att höra julen till. En chokladask är ett perfekt sätt att visa uppskattning utan att köpa dyra presenter. Själv ger jag gärna bort någon av Fazers pralinboxar i jul, säger Robert Engman, kommersiell direktör, Fazer Konfektyr i Sverige.

Smak viktigast i valet av choklad

Viktigast för svenskar i valet av choklad är smaksättning (52 %), pris (43 %) och kakaohalt (40 %). Hur man väljer choklad skiljer sig främst mellan olika åldrar. Bland äldre respondenter (55 år+) menar 53 procent att kakaohalten är bland de viktigaste faktorerna. Följt av smaksättning (42 %) och pris (36 %). Bland de yngre (18-34 år) anger 57 procent smaksättning och 56 procent priset som de viktigaste kriterierna. Detta följt av varumärke och kakaohalt (27 %).

Ansvarsfullt odlad kakao är viktigt

Undersökningen visar att 44 procent av svenskarna tycker att ansvarsfullt odlad kakao (t.ex. människorättsliga faktorer) har stor betydelse i valet av choklad. Kvinnor är de som framförallt tycker att detta är viktigt. Hälften (50 %) av alla kvinnor svarar att ansvarsfull odling har stor betydelse när de köper choklad till skillnad från 37 procent bland männen.

– Ansvarsfull kakaoodling är mycket viktigt för oss och genom World Cocoa Foundation samarbetar vi med internationella aktörer i kakao- och chokladindustrin för att främja just detta. Vi arbetar för att all kakao Fazer använder ska vara spårbar och följa kriterierna för ansvarsfull kakaoproduktion år 2017. På så sätt kan vi säkerställa goda förhållanden i hela produktionskedjan. Idag är 50 procent av den kakao vi använder spårbar, säger Fazers kakao- och chokladexpert Majlen Fazer.

Topplista: Viktigaste kriteriet när man väljer choklad

1. Smaksättning

2. Pris

3. Kakaohalt i chokladen

4. Varumärke

5. Kakaons kvalité

6. Märkning (t ex. Fair Trade)

7. Snygg förpackning

8. Kakaons ursprungsland

9. Annat

Om Majlen Fazer

Majlen Fazer arbetar som kvalitetsexpert för kakao och choklad på Fazer. Hon har en unik erfarenhet som fjärde generationens chokladtillverkare. Majlen är barnbarnsbarn till företagets grundare Karl Fazer och började sin karriär på Karl Fazer café på Glogatan i Helsingfors. Idag är det bland annat Majlen som ansvarar för att den choklad Fazer använder håller högsta kvalitet både vad gäller smak och ursprung.

Om Fazers kakaoarbete

• Fazers målsättning är att all kakao företaget använder ska ha spårbart ursprung och fylla kriterierna för ansvarsfull kakaoanskaffning senast år 2017. Hörnstenarna i Fazers ansvarsfulla kakaoanskaffning är World Cocoa Foundations (WCF) tre principer: människornas välbefinnande, lönsamhet och värnande om miljön. Därtill är ett centralt mål att utveckla spårbarheten.
  • Under 2014 kommer andelen kakaoprodukter som produceras i enlighet med ansvarsprogrammen att uppgå till 50 procent av Fazers totala kakaoanvändning. Denna andel omfattar certifierad kakao (UTZ, Rainforest Alliance) och kakao som producerats enligt företagets partners ansvarsprogram (t.ex. Source Trust).
  • Som en del av sitt kakaoarbete stödjer Fazer byn Biéby i Elfenbenskusten genom WCF:s program ECHOES sedan år 2007.
  • I oktober 2014 tilldelades Fazer ett pris av WCF för företagets kakaoarbete.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 - 23 november 2014 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år eller äldre i Sverige.

Fazer Group

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.