För fjärde året i rad utnämns Gateau till ett av Sveriges superföretag

För elfte året rankar Veckans Affärer tillsammans med Bisnode Sveriges superföretag. För fjärde gången placerar sig Gateau bland de 496 bolag som utan inbördes ordning utnämns till Sveriges mest framgångsrika.

Superföretagen bedöms alla som mycket framgångsrika, stabila och hållbara. Det främsta kriteriet är det samlade resultatet under en fyraårsperiod. Uthållig vinst, avkastning och skuldsättning är andra bedömningspunkter. I genomsnitt är det ungefär en tiondels promille av svenska företag som lever upp till kriterierna.

Företagen mäts på relativa kriterier och jämförs med andra aktörer i samma bransch. Gateau bedöms i kategorin dagligvaruhandeln som är den bransch som tappar mest mark på listan. Gateau är ett av trettio företag inom dagligvarubranschen som är kvar på listan.

– Det är mycket glädjande att vi för fjärde året utses till ett av Sveriges superföretag. Detta är ytterligare ett fint betyg på att de satsningar vi gjort och gör ger resultat. Efterfrågan på Gateaus hantverksmässigt bakade produkter är fortsatt stark och vi ser en stor potential även framöver, säger Peter Rydja, vd på Gateau.

Idag har Gateau 30 butiker i Sverige, vilket är nästan en tredubbling sedan 2011. Gateaus bröd säljs dessutom hos 80 utvalda återförsäljare inom dagligvaruhandeln.

För mer information kontakta:

Peter Rydja, vd

Telefon: +46 (0)701 80 21 41

E-post:    peter.rydja@gateau.se

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser