Gateau öppnar butik i nya Hornstullsgallerian

När nya handelsplatsen i Hornstull öppnades idag klockan 11 slog den 19:e Gateaubutiken i Stockholm upp portarna. Butiken är Gateaus första på Södermalm.

Med det senaste tillskottet säljer Gateau idag bröd i 25 egna butiker i Stockholm och Malmö samt till ett sextiotal livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet. Butiken i Hornstull är den tredje butiken som öppnat sedan årsskiftet. Det nya och större bageriet i Slakthusområdet som öppnades 2012 gör det möjligt att öppna fler Gateau-butiker och möta den stora efterfrågan från livsmedelsbutiker i Stockholm.

– Vi satsar stort på Gateau och efterfrågan på hantverksmässigt bakat surdegsbröd fortsätter att öka kraftigt. Gallerian i Hornstull kommer har ett fokus på mode, mat och livsstil och Gateaus koncept passar väl in, säger Claes Christenson, grundare av Gateau.

Med anor från 1937 är Gateau en föregångare inom surdegs- och stenugnsbakat bröd i Sverige. Gateaus bröd bakas enligt fransk förebild med långa vil- och jästider, varefter bröden gräddas direkt på stenhäll. Idag finns 19 butiker i Stockholm, både centralt som i till exempel Sturegallerian, Centralstationen, Gallerian och Hötorgshallen och nu även i nya gallerian i Hornstull, men Gateau driver även butiker i Stockholms förorter som Nacka, Täby, Sollentuna och Djursholm.

– Många vill köpa våra bröd såväl till helgen som till vardags och då är tillgängligheten viktig. I Hornstull bor och arbetar 30 000 personer och vi vill kunna erbjuda dem en bra och nära service, fortsätter Claes Christenson.

Butiken ligger på Långholmsgatan 23, på Hornstullsgallerians nedre plan bredvid Hemköp. Öppettiderna är måndag till fredag klockan 8-20 samt lördag till söndag 9-18.

Om Gateau

Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937, vars affärsidé är att driva brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina matbröd som bakas i stenugnar på surdeg och stenmalet rågmjöl men erbjuder även kaffebröd och konditorivaror av högsta kvalitet. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, olivolja, te, kaffebönor, choklad, havssalt, honung och müsli. Gateau har 170 anställda. Gateau etablerades 1981 och är sedan 2011 en del av Fazer Group. Se också: www.gateau.se

Fazer-koncernen Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser