Gott och miljövänligt är främsta anledningen till att fler svenskar väljer vegetariskt

Nära en av tre svenskar äter mer vegetariskt idag än för några år sedan och nästa lika många vill äta mer vegetariskt. Att man upptäckt hur gott det är med vegetariskt och att det är bra för miljön är de främsta anledningarna till ökningen. Det visar en ny undersökning gjord av Fazer i Sverige.

Fazer har gjort en undersökning om matvanor och trender bland drygt 1000 svenskar och 130 kockar som ingår i Fazers Smakpanel, en expertpanel med kockar verksamma inom Fazer i Sverige.

Nära en av tre svenskar (29 %) äter mer vegetarisk mat idag än för några år sedan. Ökningen är störst bland kvinnor (34%) och bland personer i åldern 23-35 år (33 %). Undersökningen visar också på regionala skillnader. 35 procent i Mellersta Norrland har ökat andelen vegetarisk till skillnad från boende i Norra Mellansverige där betydligt färre (18 %) fattat tyckte för den gröna maten. Undersökningen visar också 21 procent av de svarande vill börja äta mer vegetariskt.

Enligt Fazers kockar som finns representera över hela landet på över 200 restauranger är ökningen tydlig. Över hälften av kockarna (59%) menar att gästerna tar mer grönt och nästan lika många (55%) att den gröna maten ökat i popularitet. Även 53 procent av kockarna svarar att de ökat andelen grönt på menyn.

God smak och miljö främsta anledningarna till mer grönt

Att det är gott och bra för miljön är de två vanligaste anledningarna till att vegetariskt ökar. Att man upptäckt den goda smaken är vanligast bland svarande mellan 36 och 55 år (44 %). I åldersgruppen 15 till 22 år är däremot miljöaspekten den viktigaste anledning till att äta mer grönt, vilket 34 procent svarar. Mest miljömedvetna är respondenterna i Övre Norrland där hela 40 procent anger bra miljöval som den främsta anledningen.

-       Som kock är det svårt att undgå att efterfråga på vegetariskt ökar. Jag tror att den stora anledningen är den rådande trenden och att våra gäster påverkas av media och vänner. Med det är inget oss emot, vegetarisk mat är både kul och utmanande att laga och framförallt väldigt gott, säger Niclas Melin, matinspiratör på Fazer Food Services i Sverige.

Främsta anledningarna till mer vegetariskt:

1. Jag har upptäckt hur gott det är med vegetarisk mat                                                              37 %
  2. Vegetarisk mat är bättre för miljön                                                                                          20 %
  3. Mina vänner och/eller förebilder har övertygat mig om fördelarna med vegetarisk mat         10 %
  4. Jag har hakat på trenden att äta mer grönt                                                                             9 %
  5. Jag har påverkats av mediebilden                                                                                           5 %

Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör Fazer Sverige.
Telefon: +46 70 202 62 25
E-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Om undersökningen:

1052 personer, i åldrarna 15-80 år, har svarat på undersökningen, genomförd i december 2014 av det oberoende undersökningsföretaget Cint/Snabba Svar, på uppdrag av Fazer i Sverige. 137 kockar anställda inom Fazer har också svarar på undersökningen, genomförd i januari 2014.

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15  000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC).

Som kock är det svårt att undgå att efterfråga på vegetariskt ökar. Jag tror att den stora anledningen är den rådande trenden och att våra gäster påverkas av media och vänner. Med det är inget oss emot, vegetarisk mat är både kul och utmanande att laga och framförallt väldigt gott.
Niclas Melin, matinspiratör på Fazer Food Services i Sverige