Nybakat på flaska – Gateau tar fram brödparfym

Få saker andas så mycket njutning och vardagslyx som doften av nygräddat bröd, inte sant? Det har det franskinspirerade bageriet Gateau tagit vara på när man i samband med öppningen i Göteborg tagit fram Eau de Gateau – en parfym med doft av Gateaus klassiker Grand Blanc.

Med det välkända bageriet Poilâne i Paris som förebild, bakar Gateau surdegsbröd på naturliga råvaror som gräddas vid hög temperatur. Tillsammans med doftexperter har bagare från hantverksbageriet Gateau tagit vara på den förförande doften av stenugnsbakat bröd och skapat Eau de Gateau, där essensen kommer från bageriets mest kända bröd Grand Blanc.

­– Dofter har en direkt koppling till minnen, de kan väcka gamla minnen till liv eller skapa nya. Nybakat bröd är oemotståndligt och en doft vi bagare möter varje dag. Vi lanserar en parfym för att sprida lite härlig stämning och doften av det bästa vi vet, nygräddat, stenugnsbakat bröd, säger Gateaus chefsbagare Martin Nilsson.

Eau de Gateau har tagits fram i en begränsad upplaga som provkollektion. Eau du Gateau kommer att nå Göteborgarna genom olika aktiviteter arrangerade av de nyöppnade butikerna som ligger i varuhuset Femman och på Södra Larmgatan i Göteborg. Precis som parfymen för tankarna till Frankrike, är de nya butikerna inredda i klassiskt franskt manér. Inramningen är av marmor och brödbutikerna erbjuder sittplatser där göteborgare kan slå sig ner för stunden, eller köpa med sig något gott för att avnjuta själv eller tillsammans med nära och kära.

För mer information kontakta: Sara Ullmark, Communications Manager

telefon: 073 06 22 555, e-post: sara.ullmark@fazer.com

För praktiska frågor, bilder, samt testexemplar, kontakta:

Jens Elfsberg

telefon: 0707-94 10 56, e-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com

Om Gateau

Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937. Gateau driver brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina surdegsbröd som bakas i stenugnar samt kaffebröd och konditorivaror. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, knäckebröd och müsli. Gateau har idag 200 anställda med 22 butiker i Stockholm, 10 butiker i Skåne och 2 butiker i Göteborg. Gateau är sedan 2011 en del av Fazer Group. Se också: www.gateau.se