Vibeke Frisk nominerad till Årets Skolkock 2014

För andra året i rad är Vibeke Frisk, kökschef på Amica Restaurang Tibble Gymnaisum i Täby nominerad till Årets Skolkock i White Guide Junior. Förra året vann Vibeke Frisk titeln på White Guide Junior-galan. 2014 års tävling avgörs i Stockholm den 31 mars 2014.

White Guide Juniors pris Årets Skolkock går till kockar som med stor lyhördhet, hög kompetens och god förmåga att kommunicera lyckas sätta matgästen i centrum.

- Det känns hedrande att bli nominerad igen. Tibble Gymnasium har andra utmaningar än den skola jag arbetade på tidigare och jag har fått ändra mitt fokus en del. Det är ju en annan målgrupp här jämfört med på en låg- och mellanstadieskola, säger Vibeke Frisk, kökschef på Amica Restaurang Tibble Gymnasium i Täby.

Vibeke har sedan tidigare titeln som Årets Skolkock 2013 och en tredjeplats i SkolmatsGastro på meritlistan. Hon har arbetat på Tibble Gymnasium sedan augusti  2013. Här arbetar man aktivt med matfilosofin om en smakfull och näringsriktigt komponerad skolmåltid.

– Det är roligt att ha äldre ungdomar som lunchgäster. De ställer krav och är engagerade i skollunchen. Under samlingar har jag kunnat prata om svinnproblematiken och vad de kan göra för att minska matsvinnet, fortsätter Vibeke Frisk.

Fazer Food Services är idag ett av Sveriges största restaurangföretag inom skolmåltider. Under varumärket Amica serveras cirka 24 000 portioner skolmat varje dag. I skolköken arbetar man ständigt med att förbättra kvaliteten.

- Vår ambition är att servera Sveriges bästa skolmat. Vibekes nominering i White Guide Junior är ytterligare ett steg i rätt riktning. Och vi stödjer White Guide Juniors viktiga arbete med att lyfta fram bra förebilder för den goda skolmatens utveckling, säger Anette Björnlund, marknadsdirektör på Fazer Food Services i Sverige.

Här kan du läsa om nomineringen i White Guide Junior.

White Guide JuniorSyftet med nya White Guide Junior är att lyfta fram allt det goda som görs på förskolor och skolor runt om i Sverige. White Guide Junior vill premiera helhetstänket kring skolmåltiden och delar därför ut priser i sju kategorier: Årets Skolrestaurang, Årets Skolkock, Årets Måltidschef, Årets Skolmatskommun, Årets Gastronomiska Rektor, Årets Förskolekök och Årets Hållbara Offentliga Gastronomi. Tävlingen avgörs på White Guide Junior-galan i Stockholm den 31 mars  2013.

Sponsorer är Svenska Måltider, Menigo, Mashie, Fazer Food Services, Rational, KRAV och Kost&Näring. Arrangörer till White Guide Junior är Magasin Måltid och Bergkvist Malmö.

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2012 var koncernens omsättning knappt 1,7 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.