FCM lanserar sitt nya bokningssystem Arrivon

Report this content

Bara de senaste åren har allt fler svenska affärsresebyråer gått över till egendesignade bokningssystem. Bland de första, redan år 2002, var FCM Travel Solutions. Nu lanserar man sitt nya system Arrivon, som ska göra det ännu enklare för affärsresenärerna att boka sin resa över nätet.

-       Företagen vill att det ska vara enkelt att boka, kunna spara tid och pengar och få en bättre kontroll över sina resor. Det har vi tagit fasta på när vi har utvecklat Arrivon, säger Bodil Månsson, Nordenchef på FCM Travel Solutions.

Redan 2002 presenterade FCM (tidigare Travellink affärsresor) sitt första egenutvecklade bokningssystem. Ett system som sedan dess har utvecklats i takt med att kraven från kunderna har förändrats. I april lanserar man en ny version – Arrivon – som är både enklare, snabbare och mer lättöverskådlig.

-       Historiskt sett har affärsresebyråerna varit beroende av en tredje part, som har levererat liknande bokningssystem till alla sina kunder. När vi utvecklade vårt eget system för drygt 15 år sedan, var vi ensamma om det på den nordiska affärsresebyråmarknaden, säger Bodil Månsson.

På FCM Travel Solutions har 12 personer jobbat med att utveckla systemet. Bakom Arrivon ligger tusentals timmars utvecklingsarbete, där man har studerat hur resenärer bokar sina resor över nätet och var de stöter på problem. Systemet har utvecklats succesivt genom att man hela tiden har gjort små förändringar, testat, korrigerat och testat igen. Idag bokar cirka 700 företag och totalt 50 000 resenärer sina resor via FCM Travel Solutions i Norden, och den löpande feedback man fått från kunderna har varit avgörande i utvecklingsarbetet.

Sneglat på privatmarknaden
Det viktigaste för affärsresenärerna är att bokningen ska gå smidigt och att tiden det tar att resa, liksom priset måste framgå tydligt.

-       Vi har sneglat på hur privatresebyråerna gör det enkelt att filtrera fram de alternativ på hotell och flyg som bäst matchar resenärens behov, tider och prisbild. Utifrån det har vi byggt vårt bokningssystem med fokus på att det ska vara enkelt att förstå och lätt att göra prisjämförelser med tidigare eller senare flyg.

En bokning med Arrivon tar inte mer än 2–3 minuter, med möjlighet att boka allt från flyg och hotell till bilhyra, marktransporter och tåg. Och tack vare ett samarbete med Google, behöver resenären bara skriva in adressen för sitt planerade möte för att få förslag på hotell som ligger i närheten.

Bättre kontroll
För affärsresenärerna är det också viktigt att veta vad som ingår i flygpriset. Finns det en ”snabb-kö” eller möjlighet att boka plats långt fram i planet? Hur mycket bagage får man ta med sig? Och finns där en lounge ifall flyget skulle vara försenat?

-       Eftersom det här är tjänster som affärsresenärerna efterfrågar måste vi se till att det profileras tydligt på vår sajt, säger Bodil Månsson.

Men Arrivon gör det inte bara smidigt att boka resan. Systemet ger även företagen en överblick över medarbetarnas resor, vilket gör att man kan analysera resebeteenden och få bättre kontroll över reskostnaderna. Företagen kan även lägga in sina egna resepolicies, och med enkla stoppljussymboler signalerar Arrivon om resenären gör en bokning som inte följer företagets rekommendationer.

Det här är viktigt när affärsresenären bokar resa:

• Att bokningen går enkelt och snabbt
  • Att förslagen på flyg och hotell är relevanta
  • Att tider och prisjämförelser på flyg och hotell är tydliga
  • Att det finns en översikt över flygbolag som reser på destinationen
  • Att det tydligt framgår vad som ingår i flygpriset
  • Att föreslagna hotell ligger i nära anslutning till mötesplatsen
  • Att preferred hotell och företagets avtalshotell syns tydligt i systemet

(Källa: FCM Travel Solutions)

Bodil Månsson, Managing Director FCM Travel Solutions Nordic
bodil.mansson@fcmtravel.se
mobil: +46 70 480 8616

Om FCM Travel Solutions

FCM är en ledande global affärsresebyrå som tillhandahåller kompletta affärsreselösningar till medelstora och stora företag. FCM erbjuder global närvaro med lokal, flexibel och personlig service. Vi har ett regionalt fokus med ett globalt nätverk i 90 länder som säkerställer en djup förståelse för varje kunds lokala affärskultur och resemiljö. Vårt moderbolag, Flight Centre Travel Group (FCTG) grundades 1981 och är ett av världens största reseföretag. Med huvudkontor i Australien, är FCTG noterat på den australiensiska börsen och har en årlig omsättning på AUD 18 miljarder (2016).

World Travel Awards har utsett FCM till världens ledande Travel Management Company under sju år i rad (2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011).

Taggar: