Dålig psykosocial arbetsmiljö kostar företagen mer än bara sjukskrivningar

En ny omfattande studie från hälsoföretaget Feelgood visar att sjukskrivningar endast utgör en tredjedel av det totala produktionsbortfallet kopplat till arbetsmiljö och hälsa.  Resterande två tredjedelar orsakas av nedsatta prestationer i arbetet hos de som faktiskt är på jobbet, vilket alltså ger större produktivitetminskningar än sjukfrånvaron.

Resultatet av studien presenteras i Feelgoods Jobbhälsorapport 2017 i Almedalen onsdag 5 juli 2017. Rapporten bygger på unika data från en undersökning med ca 2 600 personer från 36 olika arbetsplatser i Sverige.

Vi uppehåller oss allt för mycket vid att prata om sjukskrivningar som enligt vår studie faktiskt bara står för en tredjedel av det totala produktionsbortfallet. Vi behöver bredda fokus till att även diskutera hur människor mår och presterar när de är på plats på jobbet, säger Joachim Morath, VD Feelgood.

Den psykosociala arbetsmiljön* är individuell

När det gäller arbetsmiljö anses ofta att det finns bra och dåliga arbetsplatser. Studien visar dock att det på en och samma arbetsplats kan finnas många som upplever att de har en bra psykosocial arbetsmiljö, och samtidigt många som tycker motsatsen. Skillnaden i psyko­social arbetsmiljö är större inom än mellan arbetsplatser.

Mer fakta från undersökningen.

• Dålig psykosocial arbetsmiljö har störst påverkan på risken för en kraftigt nedsatt prestation i arbetet – 44 gånger högre risk för de som upplever sämst arbetsmiljö jämfört med de som upplever bäst.
  • Kvinnor har vidare ett nästan dubbelt så stort produktionsbortfall som män enligt resultaten från studien.

För mer information ladda ner Feelgoods Jobbhälsorapport 2017 på www.feelgood.se/almedalen

Stockholm 2017-07-04

VD, Feelgood

Johan Mähler
Försäljnings- och marknadschef, Feelgood
E-post: johan.mahler@feelgood.se

Feelgood är ett av Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning, och sjukgymnastik. Vi erbjuder innovativa hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering, genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa i företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 500 medarbetare och levererar hälsotjänster nära 200 enheter över hela landet. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm lista över små bolag. www.feelgood.se.

*Den enskilde medarbetarens upplevelse av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på sin arbetsplats kallas ofta för psykosocial arbetsmiljö. Organisatorisk arbetsmiljö är villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar. Social arbetsmiljö är villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.