Feelgood ny delägare i Nämndemansgården

Feelgood går genom en nyemission in som ny delägare i Nämndemansgården, Nordens största behandlingsföretag inom beroende. Investeringen är en del i Feelgoods tillväxtstrategi och en utveckling av ett befintligt samarbete parterna emellan.

Närmare en miljon svenskar konsumerar mer alkohol än vad som är hälsosamt och de flesta av dem finns i arbetslivet. Beroendeproblematik kring spel (både dator och pengar) ökar och påverkar hur människor presterar på arbetet. Missbruk av olika slag är vanligare än många tror och att hjälpa arbetsgivare att hantera detta är en viktig del av företagshälsovårdens uppdrag.

Mellan de två bolagen finns redan ett nära samarbete sedan flera år. Delägarskapet innebär en ännu starkare relation och att Feelgoods kunder får ett heltäckande och professionellt stöd i allt som rör riskbruk och beroende på arbetsplatsen.

-       Jag ser detta som en naturlig utveckling på vårt väl fungerande samarbete. Våra respektive tjänster kompletterar varandra mycket väl och affären gör oss båda starkare, säger Thomas Wiklund, Styrelseordförande, Nämndemansgården.

Förutom det personliga lidandet ett missbruk innebär för den drabbade och dess närstående medför missbruk också höga kostnader för arbetsgivaren. Utöver kostnader för sjukskrivningar och produktionsbortfall tillkommer risker kring säkerhet, arbetsmiljö, kundrelationer och varumärke. Arbetsplatsen är en viktig arena för att upptäcka missbruk och stötta människor på vägen mot ett liv fritt från beroende, vilket ytterligare förstärker företagshälsovårdens roll.

-       Vårt nära samarbete med Nämndemansgården gör att vi kan ta ett helhetsgrepp på beroenderelaterade frågor på arbetsplatsen. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder hjälp med allt från screening och bedömning, till akut avgiftning och långtidsbehandling, säger Michael McKeogh, Chefsläkare, Feelgood.

Nämndemansgården genomför en nyemission där Feelgood investerar cirka 6 000 570 kr vilket ger ett ägande efter nyemission om cirka 11,8 procent. Nyemissionen sker idag den 17 maj 2017. Förvärvet kommer endast att ha en marginell effekt på Bolagets balans- och resultaträkning.

Stockholm 2017-05-17

Feelgood:

VD, Feelgood
E-post:
joachim.morath@feelgood.se

Cecilia Höjgård Höök
CFO, Feelgood
E-post: cecilia.HojgardHook@feelgood.se

Nämndemansgården:

Thomas Wiklund
Styrelseordförande, Nämndemansgården
Telefon 0708-188622
E-post: thomas.wiklund@dendera.se

Feelgood är ett av Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning, och sjukgymnastik. Vi erbjuder innovativa hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering, genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa i företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 500 medarbetare och levererar hälsotjänster nära 200 enheter över hela landet. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm lista över små bolag. www.feelgood.se.

Om Nämndemansgården

Nämndemansgården i Sverige AB är Nordens ledande företag inom beroende och arbetar med privatpersoner, arbetsgivare och socialtjänst. Nämndemansgården består av ett femtontal behandlingsenheter och rehabcenter spridda över landet. Verksamheten har 240 anställda och en omsättning på cirka 150 MSEK.www.namndemansgarden.se