Ferronordic godkänd leverantör av Volvo Certified Rebuild

Stockholm den 15 juni 2017

Ferronordic har godkänts som leverantör av Volvo Certified Rebuild för ramstyrda dumprar, grävmaskiner och hjullastare.

Volvo Certified Rebuild är ett program där begagnade maskiner byggs om i enlighet med Volvo CE:s krav för att få en andra eller tredje ”livscykel”. När de ombyggda maskinerna är färdiga kan de säljas som “Certified Rebuild” med en officiell garanti från Volvo CE för ytterligare 6 000 timmar eller två år (beroende vilket som inträffar först).

För att kvalificeras för Volvo Certified Rebuild program måste återförsäljaren och dennes anläggningar leva upp till strikta standarder och krav från Volvo CE. Ferronordic är bland de första Volvo CE-återförsäljarna som godkänts för programmet, och den första i Europa som godkänts för grävmaskiner.

Ombyggnaden av maskiner kommer äga rum på Ferronordics certifierade service-anläggningar.

“Godkännandet är strategiskt viktigt och öppnar nya affärsmöjligheter för oss. Vi kommer nu ha möjlighet att ytterligare förlänga livstiden för Volvomaskiner i Ryssland och kan sedan distribuera dem till våra kunder med en garanti från leverantören. Detta kommer gynna våra kunder avsevärt och ger oss tillgång till en större del av marknaden”, kommenterar Lars Corneliusson, VD och koncernchef för Ferronordic.

Carl Slotte, chef för Volvo CE:s försäljningsregion i Europa, Mellan Östern och Afrika, kommenterar: “Vi är nöjda över att Ferronordic har den kapacitet och de kvaliteter som krävs för att vara certified rebuilder av våra maskiner. Detta är ytterligare bevis för Ferronordics imponerande utveckling i Ryssland och bör hjälpa dem att utöka sin verksamhet ytterligare”.

Ferronordic är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment och Terex Trucks i Ryssland. Bolaget är även officiell återförsäljare för Dressta och Rottne i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat i snabb takt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med 75 anläggningar och ca 800 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Preferensaktierna i Ferronordic Machines AB är noterade på Nasdaq First North Premier. Bolaget har utsett Avanza Bank AB som Certified Adviser.

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280, eller e-post: anders.blomqvist@ferronordic.com