Ferronordic Machines AB (publ) Årsstämma 2016

Stockholm den 19 maj 2016

Årsstämman i Ferronordic Machines AB (publ) hölls den 19 maj 2016 på 7A Strandvägen, Conference & Events i Stockholm.

Stämman beslutade i samtliga ärenden i enlighet med de förslag som redogjorts för i kallelsen till stämman. De viktigaste besluten sammanfattas nedan.

• För närvarande ska ingen utdelning betalas för bolagets preferensaktier. Ingen utdelning betalas för bolagets stamaktier.
  • Bolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
  • Magnus Brännström, Lars Corneliusson, Erik Eberhardson, Per-Olof Eriksson, Martin Leach och Kristian Terling omvaldes till styrelseledamöter. Håkan Eriksson valdes till ny styrelseledamot. Per-Olof Eriksson omvaldes till styrelsens ordförande.
  • Arvode till styrelseledamöterna utgår med totalt 2 000 000 kronor.
  • KPMG AB omvaldes till bolagets revisor för perioden till nästa årsstämma. Arvode till revisor utgår enligt avtal mellan bolaget och KPMG AB.
  • Procedurer antogs beträffande val av valberedningen och dess arbete. Procedurerna stipulerar bl.a. att de fyra största aktieägarna ska inbjudas att nominera ledamöter till valberedningen. Inget arvode skall utgå till valberedningens ledamöter.
  • Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastslogs i enlighet med styrelsens förslag.
  • Nytt långsiktigt incitamentsprogram för bolagets exekutiva och utökade ledningsgrupp godkändes.
  • Styrelsen bemyndigades att intill nästa årsstämma besluta om emission av nya stamaktier samt nya stamaktier av serie 2. Bemyndigandet att emittera stamaktier kan endast utnyttjas för att emittera stamaktier i samband med en notering av bolagets stamaktier på NASDAQ OMX Stockholm eller annan reglerad marknad.

Ferronordic Machines är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment och Terex Trucks i Ryssland. Bolaget påbörjade sin verksamhet i juni 2010 och har därefter i snabb takt expanderat över hela Ryssland och är idag väletablerat i landets samtliga federala distrikt med 65 anläggningar och nästan 700 anställda. Utöver att distribuera anläggningsmaskiner och tillhandahålla eftermarknadssupport för Volvo CE har bolaget även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks och återförsäljare för Volvo Penta i vissa delar av Ryssland. Bolaget har även kontrakterat vissa andra högkvalitativa varumärken, såsom Logset och flera tillbehörstillverkare. Ferronordic Machines vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Ferronordic Machines preferensaktier är noterade på NASDAQ OMX First North Premier. Bolaget har utsett Avanza Bank AB som Certified Adviser.

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280, eller e-post: pr@ferronordic.ru

Ferronordic Machines offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 maj 2016, 16:30 CET.