Ferronordic Machines blir officiell distributör för Dressta

Stockholm den 14 juli 2016

Ferronordic Machines har tecknat ett distributionsavtal med LiuGong Dressta Machinery enligt vilket Ferronordic Machines utses till officiell distributör för bulldozrar och rörläggare av märket Dressta i hela Ryssland. Det nya samarbetet utökar Ferronordic Machines produkterbjudande med ett brett sortiment av bandgående bulldozrar och bandgående rörläggare.

Dressta är baserat i Stalowa Wola, Polen, och är en global tillverkare av bandgående bulldozrar och rörläggare. Med en bakgrund av samarbets- och licensavtal med International Harvester Company och Clark Equipment har Dressta nästan 70 års erfarenhet av design och tillverkning av bulldozrar och andra anläggningsmaskiner. Dressta ägs sedan 2012 av LiuGong Machinery Co.

Dressta har en lång historia och gedigen erfarenhet av CIS-marknaderna. Sammantaget har 14 000 maskiner levererats till Ryssland och forna Sovjetunionen. Som officiell distributör övertar Ferronordic Machines även ansvaret för eftermarknadssupporten av den befintliga maskinparken av bulldozrar och rörläggare från Dressta i Ryssland.

Lars Corneliusson, VD och koncernchef för Ferronordic Machines, kommenterar avtalet: “Tillägget av bulldozrar från Dressta passar perfekt in i vårt erbjudande av produkter från Volvo CE och Terex Trucks och kommer avsevärt förbättra vår möjlighet att erbjuda helhetslösningar till våra kunder. Detta är helt i linje med vår strategi att utnyttja vårt nätverk för att distribuera komplimenterande produkter”.

Howard Dale, styrelseordförande i LiuGong Dressta Machinery, kommenterade: “Vi är mycket nöjda över att ha Ferronordic Machines ombord i vårt globala nätverk: en fulländad och dedikerad distributör och ett ledande serviceföretag i CIS-regionen. Jag har inga tveksamheter om att detta samarbete kommer gynna våra kunder i regionen”.

Ferronordic Machines är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment och Terex Trucks i Ryssland. Bolaget är även officiell återförsäljare för Dressta i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic Machines även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks, samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic Machines påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat i snabb takt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med nästan 70 anläggningar och ca 700 anställda. Ferronordic Machines vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Ferronordic Machines preferensaktier är noterade på NASDAQ OMX First North Premier. Bolaget har utsett Avanza Bank AB som Certified Adviser.

www.ferronordic.com

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör, samt IR-ansvarig, tel: +46 8 5090 7280, eller epost: pr@ferronordic.com

Ferronordic Machines offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 juli 2016, 17:45 CET.