Valberedningen föreslår Staffan Jufors till ny styrelseordförande

Stockholm den 27 januari 2017

Valberedningen i Ferronordic Machines, bestående av Rune Andersson, företrädande Mellby Gård AB, Håkan Eriksson (ordförande), företrädande Skandinavkonsult i Stockholm AB, Per-Olof Eriksson, företrädande aktieägare som är styrelseledamöter eller anställda i koncernen, och Daniel Nyhrén, företrädande Creades AB, har informerat bolaget om följande:

Styrelsens ordförande Per-Olof Eriksson har undanbett sig omval vid årsstämman i maj 2017. Valberedningen föreslår därför till årsstämman att Staffan Jufors väljs till ny styrelseledamot och ny styrelseordförande.

Staffan Jufors, född 1951, var verkställande direktör för Volvo Penta 1998-2004 och chef för Volvo Lastvagnar 2004-2011. Han är för närvarande ledamot av styrelserna i Haldex AB, ÅF AB och Akelius Residential Property AB, samt stiftelsen Nordens Ark. Han har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg. Staffan Jufors äger 70 000 stamaktier samt 1 200 preferensaktier i Ferronordic Machines (genom bolag). Staffan Jufors är oberoende i förhållande till bolaget, bolagsledningen och större aktieägare.

"Jag har varit styrelseordförande i Ferronordic Machines sedan bolaget grundades 2010. Under den tiden har bolaget utvecklats till en mogen organisation som visat att affärsmodellen håller även under extremt svåra marknadsförhållanden. Jag närmar mig 80 år och tycker det är en bra tidpunkt att lämna stafettpinnen vidare. Jag har stor respekt för Staffan Jufors och anser att han är en utmärkt kandidat till att leda styrelsen i Ferronordic Machines”, kommenterar Per-Olof Eriksson.

Staffan Jufors kommenterar: “Det skall bli mycket spännande att bli ordförande i Ferronordic Machines, ett bolag som jag följt sedan det startade. Per-Olof Eriksson och övriga styrelsen har tillsammans med ledningen och personalen gjort ett utmärkt arbete, särskilt under den senaste ekonomiska nedgången i Ryssland.

Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i samband med kallelsen till årsstämman.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ferronordic Machines är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment och Terex Trucks i Ryssland. Bolaget är även officiell återförsäljare för Dressta och Rottne i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic Machines även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks, samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic Machines påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat i snabb takt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med över 70 anläggningar och nästan 800 anställda. Ferronordic Machines vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Ferronordic Machines preferensaktier är noterade på NASDAQ OMX First North Premier. Bolaget har utsett Avanza Bank AB som Certified Adviser.

www.ferronordic.ru

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280, eller e-post: pr@ferronordic.ru

Denna information är sådan information som Ferronordic Machines AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 januari 2017, kl 07:45.