Mamma hade rätt

Pressinformation september 2010

Klåda och illaluktande flytningar – åtskilliga kvinnor har underlivsbesvär men många misstar sig. Det man tror är en svampinfektion är i själva verket bakteriell vaginos – obalans i underlivets bakterieflora. När vi frågade 60 kvinnor uppgav tio procent att de drabbats av underlivsbesvär det senaste halvåret.

Klåda, dålig lukt och flytningar i underlivet orsakas ofta av bakteriell vaginos (BV)  - obalans i underlivets bakterieflora. Orsakerna kan vara felaktig intimhygien, sanitetsbindor och tamponger, syntetiska underkläder, stringtrosor, antibiotikabehandling, byte av sexpartner, stress eller övervikt.

- En del av de bakterier som finns med vid bakteriell vaginos kommer från tarmen. När mamma sa att du skulle torka dig framifrån och bak hade hon med andra ord rätt, säger Anders Hallén, överläkare vid Uppsala Akademiska sjukhus.  Men symptomen på bakteriell vaginos, med klåda och flytningar som ofta luktar mycket illa, kan lätt förväxlas med dem hos en svampinfektion - rodnad, kraftig klåda, sprickbildning och en ofta lite grynig flytning med en konsistens som kan variera från ”mjöl i vatten till keso”.

- Med så likartade symptom kan det vara svårt att skilja på bakteriell vaginos och svamp-infektion. Medan det senare är en infektion som orsakas av jästsvamp är bakteriell vaginos en störning i den normala vaginalfloran som beror på en obalans mellan de goda och dåliga bakterierna, säger Carina Persson, marknadschef för Vivag i Sverige. Behandling med mjölksyrabakterier hjälper till att återupprätta en god balans och med rätt behandling blir man oftast fri från sin BV på en vecka.

- Behandling med mjölksyra och mjölksyrebakterier har vetenskapligt belagd god effekt, berättar Anders Hallén. Enligt den kliniska studie* vi genomfört på 60 kvinnor med bakteriell vaginos, där 30 behandlades med Vivag vaginalkapslar och 30 fick placebo, blev 60% av kvinnorna som fick Vivag symptomfria och 21% fick förbättrad bakterieflora. Inga i placebogruppen blev symptomfria. (*Anders Hallén, Connie Jarstrand och Calle Påhlsson, Akademiska sjukhuset, Uppsala universitet, 1992)

När Vivag under sommaren 2010 gick ut och frågade 60 kvinnor om de hade haft underlivs-problem uppgav 10% att de drabbats av bakteriell vaginos eller svampinfektion under det senaste halvåret.
./.

Fakta: Vivag Vaginalkapslar
Vivag vaginalkapslar är ett naturläkemedel som förebygger/botar obalans i slidans normala bakterieflora, bakteriell vaginos - BV.  Vivag vaginalkapslar innehåller ca 100 miljoner mjölksyrabakterier. Kapslarna återställer den bakteriella obalansen genom utsöndring av
Lactobacillus Acidophilus och laktos, som sänker PH-värdet i slidan till 4,5. Behandlingen
är klar efter en vecka och går att använda under graviditet. Vivag vaginalkapslar innehåller
inga färgämnen eller konserveringsmedel och har inga kända biverkningar. Finns på Apotek
och kostar 99 kr för en förpackning om 12 st vaginalkapslar.

Högupplöst bild på Vivag vaginalkapslar bifogas.

För ytterligare upplysningar kontakta Carina Persson, marknadschef för Vivag i Sverige,
tel: 08-773 46 33, e-post: cper@ferrosan.com

Taggar: