FIA priset till Sveriges bästa anläggningsprojekt

Report this content

Driftområde Växjö och E22 Söderleden Norrköping var landets bästa anläggningsprojekt under 2008. Igår fick projekten FIAs kvalitetspris för samarbete och kreativa lösningar som gett mer anläggning för pengarna.

- 17 mycket bra projekt har utvärderats och sju av dem nominerades till kvalitetspriset i klasserna Drift respektive Investering. Det är tydligt att kvalitet och effektivitet ökar i anläggningsbranschen, kommenterar FIAs ordförande Åsa Söderström Jerring.

Den 2 april arrangerades FIA-dagen 2009 i Stockholm för femte året i rad. På FIA-dagen möttes rekordantalet 350 av anläggningsbranschens största och viktigaste aktörer för spännande föredrag, workshops och diskussioner. Under FIA-dagen delades även FIAs kvalitetspris ut till Sveriges bästa projekt inom Investeringsentreprenader samt drift- och underhållsentreprenader.

Med följande motivering vann Driftområde Växjö, FIAs kvalitetspris i kategorin drift och underhåll;

”Genom ett förtroendefullt samarbete mellan beställare och utförare och med en stark vilja hos utföraren att utveckla det egna affärskonceptet har stora kvalitetsvinster uppnåtts i
Väghållningen.”

I kategorin Investering vann E22 Söderleden Norrköping, Vilbergen – Ljura. Åsa Söderström Jerring, ordförande i FIA, läste upp följande motivering till de många vinnarna på scenen:

”Ett komplicerat projekt i hårt trafikbelastad stadsmiljö för såväl rikstrafik som lokaltrafik har genomförts i en omsorgsfullt planlagd samverkansprocess med stort engagemang från beställare, medfinansiär, utförare och projektör. Genom kreativa lösningar för teknik, miljö och information har beställarna fått en slutprodukt som väl uppfyller ställda krav till rätt kostnad levererad i rätt tid.’’

- Syftet med FIA priset är att belöna och lyfta fram goda exempel på innovation, gott samarbete och strukturerade processer som lett till bra slutprodukt, nöjda trafikanter och att ekonomiska och tidsmässiga mål uppnåtts eller överträffats. Att döma av kvaliteten på årets ansökningar har utvecklingen i branschen gått framåt – vi ser alltfler exempel på projekt som slutförs med nöjda byggherrar, leverantörer och samhällsmedborgare, menar FIAs ordförande Åsa Söderström Jerring.

Fler bilder finns att hämta på www.fiasverige.se.

För ytterligare information:
Åsa Söderström Jerring, ordförande i FIA