Tre projekt i Västra Götaland nominerade till FIAs kvalitetspris

Report this content

PÅMINNELSE Den 18 mars delar organisationen Förnyelse i anläggningsbranschen, FIA, för sjätte året i rad ut sitt kvalitetspris till föredömliga projekt i anläggningsbranschen. Tre av nio nominerade projekt har utförts i Västra Götaland.

FIAs kvalitetspris delas årligen ut till projekt som är föredömen vad gäller produktkvalitet och effektiva processer. Syftet är bland annat att stimulera nytänkande och sprida goda exempel. På FIA Dagen den 18 mars koras 2009 års vinnare i två kategorier: drift samt bygg och underhåll. Totalt har nio bidrag nominerats. Tre av projekten som nominerats i kategorin bygg och underhåll har utförts i Västra Götaland: • Renovering och förnyelse av en containerpark i Skandiahamnen. Aktörer är Göteborgs hamn, Skanska och Pontarius. • Fjärrvärmeledning mellan Partille och Jonsered. Aktörer är Partille Energi och Skanska. • Väg 2761 vid Timmersdala, Skövde. Aktörer är Vägverket och Skanska. På FIA Dagen samlas tunga aktörer från anläggningsbranschen för att utbyta kunskap om förnyelse, som ger mer väg, järnväg och anläggning för pengarna. Medverkar gör bland andra Trafikverkets tillträdande generaldirektör Gunnar Malm. FIAs ordförande Åsa Söderström Jerring håller i prisutdelningen. Juryn för FIAs kvalitetspris 2009 består av: Malin Löfsjögård, riksdagsledamot (m), teknologie doktor. Pelle Granbom, tidigare gd Banverket. Jan Söderström, tidigare Sveriges kommuner och landsting. Håkan Blom, tidigare vd Tyréns, även föredragande och sekreterare. Åsa Söderström Jerring, ordförande i FIA. Media hälsas välkomna att delta vid prisutdelningen! Tid: torsdag den 18 mars, prisutdelning klockan 16.45. FIA Dagen pågår mellan 09.00–18.00. Plats: Clarion hotel, Ringvägen 98, Stockholm. Pressmeddelande och bilder på vinnare kommer att publiceras på FIAs webbplats på kvällen den 18 mars. Läs mer på: www.fiasverige.se