FICO gör Artificiell intelligens begripligt

Report this content

När marknadsledande analysföretaget Fico nu lanserar sin senaste version av Analytics Workbench, den molnbaserade plattformen för analysutveckling av data, strategier för beslutsfattande, design och maskininlärning, så läggs stor vikt vid att hjälpa organisationer att förstå beslut i organisationen som fattas med hjälp av AI.

Genom att hjälpa organisationer förstå de mekanismer som ligger bakom beslut som fattats med hjälp av AI, kan företag undvika de fallgropar som kan uppstå i samband med användning av maskininlärning. Företaget har över 60 års erfarenhet av analysarbete och över 100 patent inom maskininlärning, vilket ger FICO en unik position att göra AI mer lättbegripligt för företag runtom i världen.

”I takt med att allt fler företag använder maskininlärning i sina verksamheter blir det också viktigare att förstå hur beslut som fattats med AI- och maskiinlärningssystem påverkar företagen,” säger Dylan Jones, ansvarig för FICO i Norden.

FICOs nya plattform, Analytics Workbench, för samman FICOs verktyg för datahantering med öppna källkodslösningar för att skapa ett molnkompatibelt verktyg för maskininlärning och förståelse kring artificiellt beslutsfattande.

“Faktum är att ju mer exakt en algoritm är, ju svårare är den att tolka och därför behöver organisationer hjälp att förstå den bakomliggande tekniken när besluts fattas med hjälp av AI. En ökad förståelse för maskininlärningsmodellerna som ligger bakom besluten hjälper också företag att mer effektivt anpassa till förändringar, som exempelvis ny lagstiftning,” säger Sameer Singh, assistant professor, datavetenskap, vid University of California Irvine.

Analytics Workbench erbjuder ett intuitivt gränsnitt för att passa olika typer av användare, läs gärna mer här.

Media:

Richard Yams för FICO
Burson-Marsteller
+46 (0) 70 666 65 38
fico@bm.com

Om FICO

FICO (NYSE: FICO) powers decisions that help people and businesses around the world prosper. Founded in 1956 and based in Silicon Valley, the company is a pioneer in the use of predictive analytics and data science to improve operational decisions. FICO holds more than 185 US and foreign patents on technologies that increase profitability, customer satisfaction and growth for businesses in financial services, telecommunications, health care, retail and many other industries. Using FICO solutions, businesses in more than 100 countries do everything from protecting 2.6 billion payment cards from fraud, to helping people get credit, to ensuring that millions of airplanes and rental cars are in the right place at the right time.

Learn more at http://www.fico.com

FICO is a registered trademark of Fair Isaac Corporation in the U.S. and other countries.

Taggar: