Kortbedrägerier ökar kraftigt i Sverige, visar ny undersökning av FICO

Förluster relaterade till kortbedrägerier i Sverige har i år redan ökat med 17 procent jämfört med hela förra året. Allra mest ökade kortbedrägerier relaterade till ehandel, där undersökningen visar på en 51-procentig ökning.

En undersökning genomförd av analys- och mjukvaruföretaget FICO och Euromonitor International visar att kortbedrägerierna i Sverige ökade med 17 procent under årets åtta första månader, jämfört med hela föregående året.

Traditionella kortbedrägerier som otillåten fysisk kopiering av kort fortsätter däremot att minska, bland annat på grund av att chipteknik med pinkod blir allt mer dominerande. Utvecklingen för kortbedrägerier som uppstår av stulna eller tappade kort har stått stilla under de senaste tre åren.

Det är istället ehandelsrelaterade kortbedrägerier som ökar mest, bedrägerier där den kriminelle inte behöver tillgång till kundens fysiska betalkort. Bara under årets åtta första månader ökade värdet av ehandelsrelaterade kortbedrägerier med 51 procent.

”En ökad ehandel och införandet av chip och kod har gjort att kriminella sökt sig till nätet, och vi ser nu hur ehandelsrelaterade kortbedrägerier står bakom den generella ökningen av bedrägeriförluster i Sverige”, säger Gareth Williams, bedrägeriexpert på FICO.

Förutom den växande ehandeln ser man på FICO också flera andra potentiella orsaker till ökningen. En är allt fler cyberintrång där förövare kommer över personlig data. En annan är kundernas förväntningar på smidiga köpprocesser.

”Vi ser hur kortinnehavare förväntar sig smidiga transaktioner och helst vill att bankerna stör så lite som möjligt i köpprocessen. Strävan efter detta kan i vissa fall innebära mindre verifieringssteg vilket också kan minska säkerheten. Därför måste bankerna lägga mer fokus på att verifiera kunder och upptäcka potentiella bedrägerier på ett bättre sätt utan att störa kundernas köpupplevelse”, säger Gareth Williams.

Nya innovativa verktyg som använder exempelvis självlärande modeller och beteendeprofilering kan vara vägar framåt. Men FICO tror också att dynamiken mellan kortutgivare och handlare kan utvecklas.

”Kortutgivare och handlare måste arbeta smidigt tillsammans för att verifiera kunder och upptäcka bedrägerier samtidigt som de inte stör köpprocessen för kunderna,” säger Gareth Williams.

För utvecklingen fram till 2015 har FICO och Euromonitor International satt samman en interaktiv karta som visar förekomsten av olika typer av kortbedrägerier i olika delar av Europa: http://www.fico.com/europeanfraud/

Om FICO
FICO (NYSE: FICO) är ett ledande analys- och mjukvaruföretag som hjälper företag i över 90 länder att ta bättre beslut som skapar högre tillväxt, lönsamhet och kundnöjdhet. Företagets banbrytande användning av big data och matematiska algoritmer för att förutspå kundbeteenden har förändrat hela branscher. FICO erbjuder analys, mjukvara och verktyg som används inom ett flertal branscher för att hantera risk, bekämpa bedrägerier, bygga mer lönsamma kundrelationer, optimera verksamheter samt säkerställa regelefterlevnad. Flera av företagets produkter har anammats av hela branscher, däribland FICO® Score, den amerikanska branschstandarden för att mäta konsumentkreditrisk. FICO:s lösningar använder öppen källkod och molnbaserade tjänster för att maximera flexibilitet, snabb driftsättning och minskade kostnader.  Läs mer på www.fico.com.

För nyheter rörande FICO och mediekontakter, besök www.fico.com/news