Erik Hallberg utses till ny styrelseledamot i Fidesmo

Fidesmo stärker upp sin styrelse med Erik Hallberg som har ett nära två decennier långt förflutet i ledande positioner inom telekomoperatören Telia Company. Tillsammans med nuvarande ägare och nyckelpersoner har Erik dessutom investerat i Fidesmos senaste runda som just genomförts på tre miljoner kronor.

– Fidesmo har en mycket intressant position med en teknologi som gör möjligt att koppla upp nya prylar som kort, klockor, armband med mera och fylla dem med digitala tjänster. Det sker mycket under ytan som snart lanseras och jag är glad att komma in i företaget under ett så spännande skede, säger Erik Hallberg.

Fidesmo har bland annat, som först i världen, tecknat avtal med tyska VDV eTicket Service som hanterar biljetter till en stor del av Tysklands kollektivtrafik. Under nästa år kommer alla Fidesmoprylar och kort kunna hantera biljetter i bussar, tunnelbanor och tåg som använder VDV eTicket Service. Detta öppnar upp för att betala för kollektivtrafik i Tyskland med din klocka, armband eller Fidesmo-kort.

Erik Hallberg har under sin tid på Telia Company bland annat varit med och tagit fram det första kommersiella samarbetsavtalet med Spotify, drivit Telias satsning på tv över internet. Erik Hallberg har under många år arbetat internationellt med bolagsutveckling inom Telia Company. Förutom engagemanget i Fidesmo har han investerat i andra techbolag som exempelvis Zynapp AB.

– Vi är väldigt glada att Fidesmos styrelse förstärks ytterligare med Eriks kompetens och erfarenheter.
Han kompletterar väl de ledamöter som sitter med idag, säger Mattias Eld, VD Fidesmo.

Om Fidesmo
Fidesmo gör det möjligt att digitalisera och koppla upp kontaktlösa kort och smarta prylar samt fylla dem med nya digitala tjänster. Tjänsterna på kortet eller prylen kan läsas och uppdateras med mobiler eller över nätet. Man kan lägga till nya tjänster med mobilen och samla fler tjänster på samma pryl. Vår teknologi kan finnas på alla prylar som kan digitaliseras, till exempel kort, armband, klockor eller USB-minnen. Bland våra kunder kan nämnas Telia Company och Sunfleet. Vi expanderar med nya kunder, nya digitala tjänster och med nya prylar som ska digitaliseras. Vårt mål är att ersätta alla dina kort med ett enda kort eller annan pryl som är uppkopplat med Fidesmo. Fidesmo grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Stockholm och R&D-kontor i Madrid.

Läs mer på fidesmo.com.