Eva Hamilton ny ordförande för Film&TV-Producenterna

Idag den 9 maj valdes Eva Hamilton till ny ordförande i Film&TV-Producenterna. Hamilton är en av de mest inflytelserika personerna inom mediebranschen och har bland annat haft flera chefstjänster på SVT, men framförallt som vd för bolaget mellan 2006 och 2014. Eva Hamilton efterträder Björn Rosengren som kliver av ordförandeposten efter 10 år.

– Det ska bli roligt att få ta över ordförandeklubban efter Björn, men samtidigt svårt.  Det här är en jättespännande bransch där mycket händer, men det finns så mycket som skulle kunna göras för att ge den bättre förutsättningar.  Svenska film-, tv- och reklamfilmsproducenter har under senare år haft stora internationella framgångar, ändå saknas en samordnad näringspolitik som skulle kunna bidra till robusta lösningar på problem som gäller för t.ex. rättigheter och finansiering, säger Eva Hamilton i en kommentar.

Efter sin tid på SVT har Eva Hamilton har styrelseuppdrag i flera olika branscher, så som Nexico, Fortum LKAB och Lindex. Under sin tid som vd för SVT ledde Hamilton bolaget genom svåra utmaningar som digitalisering och ändrade vanor hos tittarna. Erfarenheter som medlemmarna hos Film&TV-Producenterna kommer ha stor nytta av.

Johan Holmer, generalsekreterare Film&TV-Producenterna:
– Vi är väldigt stolta och glada att kunna välkomna Eva. Med sin erfarenhet och sin person kommer Eva tillföra mycket till Film&TV-Producenterna. Björn har under sina 10 år som ordförande byggt upp Film&TV-Producenterna till den organisation den är idag och lagt grunden för det viktiga arbete som ligger framför oss.

Som ordinarie ledamöter till Film&TV-Producenternas styrelse valdes:
Eva Hamilton (ordf), Charlotta Denward (Avanti Film), Linus Torell (Unlimited Stories), Petra Måhl (Filmlance), Cornelia Opitz (Opitz & Serneholt), Lia Eliasson (B-Reel), Claes Dietmann (Fido Film), Anders Knave (Titan), Tesso Akander (Strix), Anders Sundberg (Brand New Content)

För mer information kontakta:
Eva Hamilton, ordförande, 070-851 77 50
Johan Holmer, generalsekreterare, 070-467 12 67

Film&TV-Producenterna är branschorganisationen för Sveriges produktionsbolag inom film, tv och reklamfilm. Organisationen deltar bland annat i samtalen kring den framtida finansieringen av svensk film samt arrangerar reklamfilmsgalan Roy och tv-galan Ria. Tillsammans omsätter medlemmarna över 5 miljarder kronor om året och står för merparten av svensk film och tv-produktion. Mer info på filmtvp.se