Film&TV-producenterna om tv-konflikten mellan Com Hem och Discovery

Tvisten mellan Discovery Networks och Com Hem har lett till att nära hälften av de svenska hushållen inte har tillgång till kanaler som Kanal 5, Eurosport och Discovery Channel. Nu varnar produktionsbolagens branschorganisation om att den kan få ännu större följder.

-Utgången av konflikten kan få konsekvenser för hela tv-branschen, säger Eva Hamilton, ordförande för Film&TV-Producenterna.

I snart två veckor har 4,5 miljoner tv-tittare saknat tillgång till Discovery Networks kanaler. TV-kanaler som Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport har legat nere. Detta beror på att det gamla avtalet mellan Discovery Network och Com Hem löpte ut den 31 augusti och parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt. I förra veckan anmäldes Com Hem av Discovery till Konkurrensverket för missbruk av dominerande ställning.

- Sedan köpet av Boxer förra året kontrollerar Com Hem tillgången till över hälften av alla hushållen i Sverige.  Om en tv-kanal inte går med på Com Hems villkor så riskerar den att tappa halva marknaden. Det ger Com Hem en särställning på den svenska tv-marknaden och och därmed ett särskilt stort ansvar, säger Eva Hamilton.

- Den prispress som den bristande konkurrensen på tv-marknaden möjligör riskerar på sikt att leda till att tv-kanalernas investeringar i tv-program sjunker. Och det sker isåfall på bekostnad av det svenskproducerade  innehållet, säger Eva Hamilton.

Film&TV-Producenterna är branschorganisationen för produktionsbolag inom film, tv och reklamfilm. Organisationens medlemsbolag omsätter totalt ca 5 miljarder och står för merparten av svensk film och tv-produktion, alltifrån breda underhållningsprogram för tv, till långfilm, dramaserier, faktaprogram, dokumentärer och reklamfilm. Film&TV-Producenterna arrangerar bland annat reklamfilmsgalan Roy och Riagalan, TV-producenternas pris. Föreningen är en av grundarna av Stiftelsen Det Svenska TV-priset, som årligen arrangerar Kristallen.