Ny filmbudget sågas av branschen

Regeringens höstbudget, där den budget som föreslås gälla för svensk film 2017-2019 ingår tas emot med besvikelse av branschen. Trots massiv kritik går regeringen vidare med den tidigare aviserade höjningen av momsen på biografbesök. Branschen gör en nettoförlust när man tvingas betala mer och få mindre.  Produktionsbolagens branschorganisation Film&TV-Producenterna är mycket kritiska.

– Regeringen försöker framställa detta som en satsning på filmen, men i själva verket är det raka motsatsen. Momshöjningen innebär att branschen tvingas betala mer till staten utan att anslagen ökar i paritet med detta. Det blir en ren nettoförlust för en redan kämpande bransch, säger Björn Rosengren, ordförande i Film&TV-Producenterna.

Momshöjningen från 6 till 25 procent beräknas ge staten en intäktsökning med 260 mkr per år. Trots det föreslås statens anslag till svensk film bara öka med 210 mkr årligen 2017 och 2018. Utöver det ges biografer på landsbygden ett bidrag om 25 mkr per år.

Tillsammans med andra tunga instanser som SFI och Film i Väst har Film&TV-Producenterna tidigare pekat på att filmen är underfinansierad. Film&TV-producenternas bedömning är att det redan innan detta budgetförslag saknas cirka 200 miljoner för att ge svensk film rimliga förutsättningar. Med det nya budgetförslaget ska branschen dessutom betala mer men få mindre. Det rimmar illa med regeringens högt ställda ambitioner för filmpolitiken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För intervjuer kontakta:

Björn Rosengren, ordförande, Film&TV-Producenterna 0707-141111

För mer information om Film&TV-Producenterna, se filmtvp.se