Ny filmutredning ifrågasätter nuvarande filmavtal efter 2015

Idag presenterades den oberoende utredning om den svenska filmpolitikens framtid som Bengt Toll, tidigare VD på Svenska Filminstitutet, tagit fram på uppdrag av branschorganisationen Film&TV-Producenterna.

- Förändringar krävs, oavsett vilken lösning man slutligen väljer, menar Bengt Toll.

Utredningen ser tre möjliga alternativ för den framtida filmpolitiken; ett breddat filmavtal som även inkluderar on demand-marknaden, ett av staten helfinansierat system eller två parallella fonder, varav den ena finansieras av staten och det andra bygger på finansiering från bland annat biografen. Ett helt oförändrat filmavtal förordas inte av utredaren. Förändringar krävs, vilket motiveras bland annat av det förändrade medielandskapet, internationaliseringen av branschen och den svaga ekonomin i produktionsledet.

-Produktionsbolagen har en så svag ekonomisk ställning och äger så liten del i projekten att man inte kan tillgodogöra sig intäkter från en eventuell publikframgång och investera dem i utveckling av nya projekt, vilket hämmar både kvaliteten i filmerna och den långsiktiga utvecklingen av branschen, säger Bengt Toll.

Utredningen menar att det krävs ett modernare stödsystem som är anpassat till nya distributionsförutsättningar och som ger produktionsbolagen maktmedel för framgångsrika förhandlingar med övriga parter.

- Syftet med utredningen var att få en oberoende analys av filmpolitiken och vi ska nu noggrant gå igenom materialet för att så småningom formulera våra egna krav på politiken. Utredningen kommer att vara ett värdefullt underlag för vårt arbete och ett avstamp för den filmpolitiska diskussion vi så väl behöver, säger Björn Rosengren, ordförande i Film&TV-Producenterna.

Film&TV-Producenterna beslutade i våras att utreda den svenska filmpolitiken efter nuvarande filmavtals utgång, från 2016 och framåt. Uppdraget till Bengt Toll har omfattat den långsiktiga finansieringen av utveckling, produktion och lansering av svensk film och dramaserier.

Bengt Toll, särskild utredare, 070-881 91 69

Björn Rosengren, ordförande, Film&TV-Producenterna, 070-714 11 11

Johan Holmer, generalsekreterare, Film&TV-Producenterna, 070-467 12 67

Film&TV-Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. För mer information: www.filmtvp.se