Roygalan 2013 – här är vinnarna!

Nu är årets Roystatyetter utdelade och här är hela vinnarlistan.

Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)

Film de Liberté - ”Katt” för Folksam.

Bästa reklamfilm

Callboy – ”Paris” för Adressändring.

Juryns motivering: Med massor av charm och en vältajmad dramatisk vändpunkt lyckas denna tragikomiska berättelse vara både underhållande och tydlig – samtidigt som den väcker eftertanke.

Bästa Reklamfilmsregissör

Tobias Granström – ”Transformation man” för Chevy Malibu, ”Från jord till bord” för Lantmännen, ”Water of your life” för Hartwall Novelle.

Juryns motivering: Med osviklig känsla för rytm och ett öga för både detaljer och helhet, behärskar han konsten att både överraska och förnya traditionellt berättande.

Bästa Reklamfilmsfotograf

Jakob Ihre – ”Day One” för Dicks sporting Goods.

Juryns motivering: Med säker blick och skickligt handlag skapar han bilder med intensiv närvarokänsla och fyller skenbart alldagliga miljöer med vibrerande liv och överraskande skönhet.

Bästa Animation

Naive – ”Ancient Invention” för General Electric China.

Juryns motivering: Med perfekt balans mellan formmässig stringens och visuellt gränslös fantasi förenas den urgamla konstformen med ett modernt, vackert och organiskt berättande. En fantastisk film helt enkelt.

Bästa Visual Effect

Stopp – ”Lotto Bilbanan” för Lotto.

Juryns motivering: Med ett friskt humör är årets vinnarfilm ett strålande exempel på hur lekfullt Visual Effect-arbete och en skarp grundidé tillsammans skapar en riktigt underhållande film.

Bästa Interaktiva Reklamfilm

Acne Production/Carnibird - ”Golden Chains” för ALB.

Juryns motivering: Årets vinnarfilm har utnyttjat mediets möjligheter på ett smart sätt och förenar skickligt sin rappa ton med ett överraskande grafiskt uttryck.

Årets Royalty

Christina Knight.

Jurymotivering: Årets pristagare har med sin egen person och andras berättelser lyft en av vår tids största utmaningar, både i Sverige och i världen. Genom att kommunicera erfarenheter och råd från några av de tyngsta namnen i vår bransch världen över har hon inte bara gett dem en plats i historien, utan även visat vägen för andra unga talanger och satt ljuset på en kultur som fortfarande begränsar oss. För sitt engagemang och sina insatser för en jämnare könsfördelning i branschen går Årets Royalty till Christina Knight.

Roy Junior

Din 50-lapp – framtagen av Matilda Hjälmeby, Anthony Hubeny, Sebastian Nordström, Martin Jangö Fornander, Lina Franzon, Mickel Yu, Felix Källström, Adam Hultin

Jurymotivering: Genom ett tydligt och renodlat budskap får filmen oss att bli berörda och vilja göra skillnad. Med ett hantverk som sticker ut från bruset och får varje tittare att stanna till, äntligen kan vi tillkännage den allra första vinnare av Roy Junior utmärkelsen.

Samtliga vinnare och filmer presenteras och finns tillgängliga på www.roygalan.se samt på

www.royjr.se

För mer information om Roygalan och Roy Junior, kontakta:

Lisa Rosengren, projektledare Film&TV-Producenterna, lisa@filmtvp.se, 0739-837753

Johanna Strand, presskontakt, johanna.strand@strandberghaage.se, 0707-327366

Film&TV-Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. För mer information: www.filmtvp.se