TV-Producenternas pris blir Ria

TV-Producenternas pris byter namn till Ria efter den legendariska producenten och tv-personligheten Ria Wägner.  Namnbytet markerar också en ny riktning för galan. Nytt format, ny lokal och nya kategorier med fokus på onlineproduktioner. Ria galan går av stapeln den 3 juni på Debaser Medis i Stockholm.

Med Ria hyllas upphovsmakarna och kreatörerna bakom svensk tv-produktion. Det är produktionsbolagen, deras anställda och andra medarbetare som själva har nominerat bidragen i de olika kategorierna.

Ria Wägner var en föregångare och en banbrytare. En förebild för mig. Med namnbytet till Ria markerar vi ännu tydligare att vi lyfter fram de viktigaste personerna bakom svenska tv-produktioner, stjärnorna bakom kameran, säger Robert Aschberg, ordförande i Film&TV-Producenternas tv-sektion som arrangerar galan.

Tv branschen förändras snabbt och svenska producenter ligger i framkant av utvecklingen. Allt fler produktioner görs för webb och tittare utanför linjär tv. Därför innehåller Ria nya priskategorier som:

• Årets interaktiva program
  • Årets profil online
  • Årets program online

Ria premierar allt det som tar vår bransch framåt men som ofta glöms bort. Därför känns det naturligt att idag lyfta fram program och profiler som finns online, även om det på några års sikt är kategorier som förmodligen inte kommer att behöva egna priser, fortsätter Robert Aschberg.

Galan byter även lokal från innerstadens salar hos Café Opera och Berns till Debaser Medis på Södermalm.

Om Ria Wägner:

Ria Wägner var en svensk tv-personlighet. Hon föddes 1914 i Stockholm, brorsdotter till författaren och akademiledamoten Elin Wägner. Vid hennes bortgång 1999 dubbade Mark Levengood Ria Wägner till ”Fru television”. Ria var tv-producent och programledare i Sveriges Television under åren 1956–1966 och 1970–1979. Hon ledde bland annat tv-programmet Hemma som började sändas 30 november 1956. Rias signum var hennes vinkning med handryggen mot tittaren. 1991 gav Ria Wägner ut memoarerna ”Rena rama Ria”.

För mer information kontakta:

Robert Aschberg, ordförande i Film&TV-Producenternas tv-sektion, robert.aschberg@strix.se, 070-710 05 29
Lisa Rosengren, projektledare Film&TV-Producenterna, lisa@filmtvp.se,  0739-83 77 53

Film&TV-Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. Film&TV-Producenterna arrangerar Ria och Roygalan. För mer information: www.filmtvp.se