Spårbarhet och märkning återskapar förtroendet för torsk

I början av februari meddelade WWF att beståndet av torsk från Barents hav åter igen är gott, något som Internationella Havsforskningsrådet sedan en tid tillbaka konstaterat. Antalet lekande torskar är idag större än på mycket länge och torsk från Barents hav kan ätas med gott samvete. Men arbetet med att återskapa förtroendet för torsken kräver omfattande insatser. Sedan 2006 har 25 procent av hushållen slutat att köpa torsk och det krävs tydlig spårbarhet och märkning av produkterna för att guida kunderna tillbaka till torsken.

Findus har lång erfarenhet och goda rutiner i arbetet med spårbarhet och märker nu torskförpackningarna med en karta som visar var torsken är fångad. Eftersom all Findus torsk sedan fem år tillbaka enbart kommer från Barents hav fungerar kartan som en vägledande märkning för de konsumenter som vill säkerställa att torsken är grönmärkt.

Bojkott av torsk under 2008
Under det senare året har det förts en onyanserad debatt om torskens bestånd och det har skapat osäkerhet bland svenska konsumenter. Istället för att verka för bättre reglering av illegalt fiske och uppmuntra spårbarhet av fisket har debatten fokuserat på att lyfta torskbeståndens utsatthet. Detta har gjorts utan hänsyn till torskens ursprung eller de olika beståndens situation. Debatten har ytterligare spätts på, bland annat genom att kända krögare strukit torsk från menyn och att Miljöpartiet i en motion till Stockholms landsting uppmanar till bojkott av torsk i offentlig upphandling.

-Bojkotten har under det senaste året spridit sig till konsumenterna och flera har valt att hoppa över torsken som matfisk. Vart fjärde hushåll har slutat köpa torsk sedan 2006 . Det är en naturlig reaktion på debatten, men det är synd att bojkott blir den enda lösningen. Fokus borde istället ligga på hårdare kontroller på livsmedelsföretagen och fiskindustrin, säger Inger C. Larsson, Senior Adviser Sustainability på Findus.

Att torsken på en och samma gång är röd-, gul- och grönlistad i WWF:s guide över fiskarter vägleder inte konsumenten i köpet, men visar på komplexiteten i frågan. Konsumenten behöver god guidning från livsmedelsproducenter och återförsäljare för att återskapa förtroendet för torsk som matfisk.

För hela artikelunderlaget, vänligen se bifogad PDF