Delårsrapport 1

Januari – mars 2017, Kvartal 1

• Rörelsens intäkter uppgick till 885 tkr(218).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -2466 tkr(-1424).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1651 tkr(-1278) före skatt.
  • Vid utgången av perioden uppgick räntebärande skulder till 3888 tkr(4731).
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till -0,28 kr(-0,17).

Orderingång och orderstock under kvartalet

Bolaget har tagit order under kvartalet på ett sammantaget värde av c:a 300 tkr(200). Orderstocken är c:a 3,1 mkr(0) vid utgången av kvartalet.

Ökningen av omsättningen jmf med utgången av kvartal 1 2016, är hänförlig till att bolaget levererat tillbehör och reservdelar till maskinkunden Dohner, samt levererat en Finespinmaskin till Tyskland.

Ökningen av bolagets kostnader jmf 2016 är hänförliga till ökad marknadssatsning, genom bl.a. ny säljresurs i Schweiz, Italien och Österrike. Ökade kostnader består också av inköp för råvaror till leveranser enligt ovan.

Bolaget har haft kostnader(c:a 150 tkr) av engångskaraktär för iordningställande av den nya test och -lagerlokalen i Bollebygd, där bolaget nu konsoliderar sin verksamhet.

Per 31 mars 2017 uppgick likvida medel till 7500 tkr, varav 1000 tkr i outnyttjad checkkredit.

Per 31 maj 2017, uppgick antalet aktier till 5 846 000.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2017

Bolaget har sett ett behov av att konsolidera sin verksamhet till ett arbetsställe och har därmed flyttat all verksamhet till Bollebygd, samt påbörjat avveckling av lokalen i Bromölla.

I övrigt har bolaget varit inriktat på att utöka sitt nätverk av agenter, samt att genomföra testkörningar för potentiella kunder.

Bolaget har arbetat intensivt med att färdigställa maskinen till SKF och genomför i nuläget funktionstester. Information kommer att skickas ut så fort maskinen är godkänd.

Bolaget ligger förhandlingar med säljagenter för nya territorier, i linje med den plan bolaget har för expansion.

I september kommer bolaget ställa ut Finecutmaskin på EMO-mässan i Hanover, vilken är en av världens största maskinmässor. Förberedelser för detta har påbörjats.

Rapporten nedan, har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kvartalsrapport för kvartal 2, 2017 (2017-08-31)

Christian Öjmertz
E-post: christian.ojmertz@finepart.com