Finepart Sweden AB(publ) 556883-1063 – Delårsrapport 2, den 31 augusti 2017

April – Juni 2017

• Rörelsens intäkter uppgick till 187 tkr(231).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -2312 tkr(-1794).

• Rörelseresultatet uppgick till -2179 tkr(-1652) före skatt.

Januari-Juni 2017

• Rörelsens intäkter uppgick till 1072 tkr(446).

• Rörelsens kostnader uppgick till -4779 tkr(-3146).

• Rörelseresultatet uppgick till -3832 tkr(-2863) före skatt.

• Vid utgången av perioden uppgick räntebärande skulder till 3621 tkr(4521).

• Vinst per aktie efter skatt uppgick till -0,65 kr(-0,48).

Orderingång och orderstock under kvartalet

Bolagets orderingång har huvudsakligen bestått av serviceuppdrag och reservdelsförsäljning som fakturerats under perioden. Orderstocken är c:a 3 mkr(0).

Ökningen av omsättningen jmf med utgången av första halvåret 2016 är hänförlig till att bolaget levererat fler tillbehörsprodukter och reservdelar till maskinkunder. Den lägre omsättningen i kvartal 2 jmf 2016, beror på att bolaget nu fokuserar på provskärningar för potentiella kunder och därmed inte längre utför kommersiella skäruppdrag annat än om det kan leda till en maskinaffär.

Ökningen av bolagets kostnader jmf 2016 är hänförliga till ökad marknadssatsning genom bl.a. ny säljresurs i Schweiz, Italien och Österrike. Ökade kostnader består också av inköp för råvaror till leveranser enligt ovan.

Bolaget har väsentligt ökat antalet provskärningar, vilket ökat kostnaden för råvaror och personal. Provskärningar är den enskilt viktigaste delen i säljprocessen.

Bolaget har haft kostnader(c:a 150 tkr) av engångskaraktär för iordningställande av den nya test och -lagerlokalen i Bollebygd.

Per 30 juni 2017 uppgick likvida medel till 4500 tkr, varav 1000 tkr i outnyttjad checkkredit. Under augusti månad har bolaget mottagit en delinbetalning på c:a 1400 tkr för levererad maskin. Återstår slutlikvid om c:a 600 tkr.

Under första halvåret har bolaget investerat c:a 1000 tkr i utvecklingsarbete av Finecutmaskinen, som beskrivs närmare i ”VD har ordet”. Bolaget ser inte samma behov under andra halvåret.

Per 30 juni 2017, uppgick antalet aktier till 5 846 000.

Väsentliga händelser under första halvåret 2017

Bolaget har konsoliderat sin verksamhet till ett arbetsställe och har därmed flyttat all verksamhet till Bollebygd, samt avvecklat verksamheten i Bromölla.

I övrigt har bolaget varit inriktat på att utöka sitt nätverk av agenter, samt att genomföra testkörningar för potentiella kunder.

Bolaget har arbetat intensivt med att färdigställa maskinen till SKF och genomfört omfattande tester för att säkerställa full funktionalitet.

I linje med den plan bolaget har för expansion, pågår förhandlingar med säljagenter för nya territorier. Under kvartal 2 har bolaget tecknat ett agentavtal för Turkiet.

Bolagets nyutvecklade aerospacemaskin har blivit slutgodkänd och installerad på SKF:s fabrik.

Med ny energi efter sommaruppehållet fortsätter idogt arbete med expansionen både geografiskt och sektoriellt. Nya agenter bidrar till ett ökat inflöde av förfrågningar där vi kan demonstrera vår kapacitet. Proverna visar en spännande mångfald av material, produktioner och applikationer. En konsolidering av verksamheten har genomförts där provskärningar och kunddemonstrationer har flyttats till Bollebygd och där körs nu provskärningar för fullt. Teamet har förstärkts med ett kompetent stöd med säljassistans och administration, vilket skapar förutsättningar för ökat fokus på de säljdrivande aktiviteterna.

Marknadsmedvetenhet är starkaste tillväxtfaktorn för mikrovattenskärning. Vi vidareutvecklar fortlöpande hemsida och säljmaterial för att exemplifiera och tydliggöra de möjligheter metoden erbjuder. Förutom resultaten från våra säljansträngningar ser vi ett ökande inflöde av spontana förfrågningar från Asien, USA och Australien, vilket tolkas som ett tecken på att fler ser möjligheter med kall precisionsbearbetning. Vid sidan om finmekaniska produkter i svårbearbetade material såsom keramer, komposit och kompoundmaterial, är medicintekniska tillämpningar i Nitinol (minnesmetall) ett område där vi genomfört våra kanske hittills mest krävande bearbetningar avseende miniatyrisering och toleransnivåer.

Ett flertal kontakter den senaste perioden kring kompletterande bearbetning av 3D-printade produkter pekar på en intressant affärsmöjlighet med koppling till en annan viktig tillverkningstrend. Bearbetningarna syftar då främst till att skapa önskade ytegenskaper och/eller högre precision på vissa funktionsytor.

Marknadsexpansionen följer den uppsatta planen och i skrivande stund sker agentförhandlingar med Storbritannien. Nyligen tecknades avtal med en agent i Turkiet med god insikt i våra målmarknader, speciellt inom segmentet Aerospace.  Vår agent i Centraleuropa har etablerat sig väl och uppvisar en hög aktivitetsnivå. En kampanj riktad till klockindustrin har gett oss en uppsjö av kontakter intressanta och utmanande provskärningar, där vi redan kunnat presenterat intressanta resultat. Detta är en bransch som arbetar med höga förädlingsvärden. Innovation är ett centralt konkurrensmedel och utveckling av nya funktionsmaterial medför bearbetningstekniska utmaningar som passar vår process som hand i handske. Här finns en god potential och intresse för vår mikrovattenskärningsteknik.  Samarbetet med vår kund Dohner AG, ger oss en extra styrka i regionen, med ytterligare möjligheter till lokala demonstrationer och inledande produktion, som verifierar processens duglighet.

Som de som följer bolaget vet, levererade vi nyligen en världsunik maskin, specialanpassad till de förhöjda funktionskrav som tillverkning av Aerospace-produkter kräver. Att introducera ny teknologi inom Aerospace-sektorn är en krävande process, grundat på branschens minutiösa säkerhetstänkande. Vanligen krävs referensobjekt för att få kunder inom detta område, och betydelsefulla fördelar krävs för att motivera ansträngningen att ta in en ny process. Vår styrka i utvecklingen av detta projekt är att vi har kontroll över hela vår teknikplattform, inte bara skärprocessen, och kan med stor frihet att anpassa och skapa nya funktioner som stöder användaren. Kundens ökande insikt i dessa möjligheter ledde till önskemål om tilläggsfunktioner med ett omfattande strategiskt utvecklingsarbete och en framflyttad leveransplan som följd. Samarbetet med kunden har bidragit med en rad nya optioner, som på ett intressant sätt ökar maskinens produktivitet och konkurrenskraft. Med detta har produkten förädlats med anpassning för nya krävande tillämpningsområden och marknader.

Projektet har lyft fram potentialen i vårt eget användarinterface Finesoft (HMI: Human-Machine-Interface) som erbjuder en funktionalitet utöver de traditionella maskinernas standardfunktioner. I samarbetet har ett omfattande arbete har lagts ned på nya funktioner och anpassningar, vilket samtidigt givit oss förmånen att ta del av branschspecifika teknikdrivande idéer kring mjukvaruutveckling. Dessa är generellt användbara och högst relevanta då Aerospace ofta är en föregångare inom kvalitetssäkring i produktion, vilket sätter oss i framkant. Med den första Aerospace-maskinen på plats ser vi förutsättningarna för fler leveranser.

I september ställer Finepart ut på den ledande mässan EMO, i Hannover. Detta är världens största mässa för verktygsmaskiner, som drar en världsomfattande publik. Tillsammans med våra agenter/distributörer får vi tillfälle att visa vår teknologi för potentiella kunder från alla verksamhetsområden. Mötet mellan kund och maskin är ett viktigt steg i säljprocessen och i det avseendet är mässan mycket effektiv. Vid sidan om direkt kundbearbetning är EMO även en utmärkt kontaktyta och marknadsföring gentemot potentiella agenter från hela världen.

Vi ser fram emot en höst med många nya kundkontakter och möjligheter att visa vad vi kan!

Rapporten nedan, har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kvartalsrapport för kvartal 3, 2017 (2017-11-30)

Christian Öjmertz
E-post: ir@finepart.com