Årsstämma i Fingerprint Cards AB (publ) 2013

Fastställelse
På årsstämman i Fingerprint Cards AB (publ) den 18 juni 2013 fastställdes framlagda räkenskapshandlingar för 2012.
Årsstämman fastställde att ingen utdelning skall ske.

Ansvarsfrihet
Stämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2012.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande
Till ny styrelseledamot valdes Tord Wingren samt omvaldes de tidigare styrelseledamöterna Christer Bergman, Urban Fagerstedt samt Mats Svensson. Mats Svensson omvaldes till styrelsens ordförande. Ledamöterna presenteras på bolagets hemsida www.fingerprints.com.
Av styrelseledamöterna är Urban Fagerstedt och Mats Svensson ej oberoende i förhållande till bolagets ägare.
Styrelsearvode
Stämman beslutade om arvode till styrelsen med ett belopp om 200 000 kronor till styrelsens ordförande, 120 000 kronor till respektive övrig ledamot som ej är anställd i bolaget. För arbete i utskott beslutades att inget extra arvode skall utgå. Revisorerna ersätts enligt avtal efter godkänd räkning.
Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och riktlinjer för tillsättande av valberedning
Stämman beslutade att anta styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och valberedningens förslag till riktlinjer för tillsättande av valberedning. Förslagen finns i sin helhet tillgängliga på bolagets hemsida, www.fingerprints.com.

Bemyndigande om nyemission
Beslut fattades i enlighet med styrelsens förslag: Styrelsen gavs bemyndigande att under tiden till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt om emission av upp till sammanlagt 10 000 000 aktier av serie B. Styrelsen gavs bemyndigande att under tiden till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission om sammanlagt högst 10 000 000 aktier med företrädesrätt för aktieägarna.

För mer information kontakta:
Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Om Fingerprint Cards AB (publ)
Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system.

Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juni 2013 klockan 08.00.