Fingerprint Cards (FPC) utvecklar samarbetet med kinesiska Miaxis med särskild inriktning på banksektorn

Under flera års tid har Fingerprint Cards (FPC) varit huvudleverantör av kiselbaserade areasensorer till kinesiska Miaxis. I och med att FPC lanserar en ny och vidareutvecklad version av FPC1011F, den överlägset mest sålda kiselbaserade areasensorn i Kina, behåller man denna ledande position.

Miaxis Biometrics Co. LTD, en ledande leverantör av biometriska produkter, och Fingerprint Cards AB, en ledande leverantör av sensorer och system baserat på fingermönster, har bekräftat sitt samarbete och bolagens samverkan gällande biometriska produkter. Miaxis har redan levererat flera hundratusentals FPC1011F-sensorer till de största bankerna i Kina.

Miaxis är en ledande leverantör av säkerhetssystem anpassade för banker i Kina. Miaxis använder FPC1011F för hela sitt utbud av produkter som är utrustade med fingeravtryckssensorer av kisel. Detta gör det möjligt för bankerna att skydda sig mot bedrägerier i flera situationer, som bankernas autentiseringsapplikationer, lånehantering, interbankbetalningssystem, bemannade pengatransporter, bankens serverhantering, internetbankärenden samt fysisk åtkomst till olika platser i banken och tidrapportering för bankens anställda. Miaxis deltar också i ett omfattande statligt projekt i Kina som kräver fingeravtrycksavläsning och som är ett led i den kinesiska statens planer på att utfärda en ny typ av ID-kort för hela befolkningen där information om fingeravtryck lagras i ID-kortet.

Kommentar från Jerry Li, VD och ordförande för Miaxis:
”– Under flera år har FPC varit Miaxis huvudleverantör av kiselbaserade areasensorer till de kinesiska bankernas säkerhetsapplikationer, som olika applikationer för verifiering och vid lånehantering, bemannade pengatransporter samt internetbankärenden. FPCs ledande position som huvudleverantör till Miaxis är ett resultat av att FPC är marknadsledande inom kiselbaserade areasensorer.”

Kommentar från Johan Carlström, VD för FPC:
”– Miaxis är en av våra storkunder i Kina som är den viktigaste marknaden för vår areasensor. Vi är glada över att kunna bekräfta vår ställning som huvudleverantör av kiselbaserade areasensorer för olika bankapplikationer till Miaxis. Vi ser också fram emot att samarbeta med Miaxis i det kommande stora statliga ID-kortsprojektet i Kina.”

Om Miaxis Biometrics
Miaxis är världsledande inom biometriska produkter och lösningar. Bland bolagets fingeravtrycksprodukter återfinns moduler, avläsare, låssystem och autentiseringssystem. Miaxis har tolv års erfarenhet av biometriska applikationer och ett gott rykte hos banker och säkerhetsbolag. Sedan 2000 är Miaxis produkter inte bara spridda i Kina utan även i Japan, Brasilien, Europa samt Afrika och andra regioner. Bland Miaxis investerare ingår bland annat Intel Corporation och riskkapitalbolag. I Kina är Miaxis marknadsledande inom biometri med mer än 100 patent och fokuserar på biometriska produkter, forskning och utveckling, tillverkning samt distribution. Läs mer på www.miaxis.com och www.miaxis.net.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ), Box 2412, 403 16 Göteborg, www.fingerprints.com
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg
Fingerprint Cards AB (FPC) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 maj 2012 klockan 08:00.