FPC expanderar i USA och anlitar Director Customer Projects

Fingerprint Cards (FPC) expanderar den existerande verksamheten i USA genom att anlita Marek Minta som Director Customer Projects North America. Då intresset för FPC och inbyggd fingeravtrycksverifiering i smartphones and tablets ökat kraftigt krävs nu lokal avancerad mjuk och hårdvaru-support på plats lokalt i USA. Marek Minta, som har en lång och mycket gedigen bakgrund inom biometri, har därför anlitats som Director Customer Projects North America. Marek Minta kommer närmast från Authentec Inc.

FPCs aktiviteter i Nordamerika har sedan lokalkontoret i San Fransisco öppnades under hösten 2012 ökat kraftigt. Det hastigt nyvaknade stora intresset för biometriska produkter och system på denna marknad gör att vi nu expanderar det existerande säljkontoret med en utvecklings och support-funktion. Etableringen av denna funktion lokalt i USA gör att FPC kan ha ökad direktkontakt och ge betydligt snabbare och bättre teknisk support till det stora antal teknikföretag som finns i USA och Canada.
Marek Minta har en lång och gedigen bakgrund inom biometri från Authentec där han arbetat med kundsupport och mobil mjukvara. Marek Minta har lett ett flertal teknikteam inom mjukvara och inbyggda lösningar, och har bred erfarenhet av mobila plattformar samt PC-integration. Marek Minta kommer närmast från Authentec där han varit anställd mellan 2003 och 2012.

Johan Carlström VD för Fingerprint Cards, kommenterar:
”Genom att expandera vårt kontor i USA med Marek Minta har vi fått en person som genom sin extremt relevanta bakgrund och erfarenhet direkt kommer kunna bidra till FPC’s framgång i både pågående och framtida kundprojekt. Inte bara den tekniska supporten utan även försäljningsarbetet kommer att gynnas genom denna rekrytering. Vi bedömer sannolikheten för DesignWins och utvecklingsprojekt i Nordamerika inom en snar framtid som god”

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system.
Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 maj 2013 klockan 08.00