Världens ledande leverantör av finansiell information har valt FPC:s teknologi för sina autentiseringslösningar

En global ledare inom tjänster för finansiell information har valt ut Fingerprint Cards (FPC) toppmoderna teknologi för deras produktutbud inom biometrisk autentiseringsutrustning för finansmarknaden. Finansmarknaden ställer mycket höga krav på säkerhet och förmågan att kunna möta kundens krav på hög kvalitet och prestationsförmåga var viktiga faktorer i valet av FPC som leverantör. Flera autentiseringsprodukter som innehåller världens minsta och mest kraftfulla fingeravtryckssensor FPC 1080A ska enligt plan lanseras under andra halvåret 2013.

Företaget som arbetar med tjänster inom finansiell information har som målsättning att öka effektiviteten för befintliga och nästa generations fingeravtrycksförberedda utrustningar genom att använda sig av FPC:s världsledande sensorteknologi. Kunden erbjuder lösningar åt finansmarknaden för övervakning och analys av finansiella tradingdata. En speciallösning är en tjänst som möjliggör övervakning och analys av finansiella marknadsdata och verkställandet av trading i realtid. För att garantera att bara auktoriserade användare har tillgång till dessa verktyg och för att kunna länka transaktioner till en specifik individ använder man sig av biometrisk fingeravtryckskontroll. Kundens krav på hög säkerhet gör kapacitiva fingeravtryckssensorer till det naturliga valet. Kundens val av FPC 1080A bekräftar FPCs ledande position på marknaden som leverantör av sensorteknologi och lösningar där det är viktigt med bildkvalitet, robusthet och låg strömförbrukning.

Kommentar från Johan Carlström, VD för FPC:
– Vi är mycket stolta och glada över att vi har valts till leverantör av fingeravtrycksteknologi till denna globala ledare inom finansiell information med sitt differentierade utbud av biometriska autentiseringsutrustningar. Finansmarknaden är FPC:s vertikala hemmamarknad och den är strategiskt viktig för oss. Detta genombrott baseras på våra framgångsrika erfarenheter på finansmarknaden i Kina, som har gjort det möjligt att ta hem denna affär på den viktiga USA-marknaden. Vi öppnade vårt kontor i Nordamerika så sent som i november 2012 och den investeringen har redan gett resultat. Vi är konfidenta att vi kommer att kunna tillkännage ett flertal ytterligare Design Win i Nordamerika under 2013.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 januari 2013 klockan 13.00.