• Finnair/

Destinationen viktigast för svenska resenärer: Bokningstjänsten Finnair Holidays lanseras i Sverige

Destination, resekostnad och boende är de viktigaste faktorerna när svenskarna bokar resor. Det visar en ny undersökning som Finnair presenterar i samband med att flygbolaget lanserar bokningstjänsten Finnair Holidays i Sverige. På plattformen kan resenärer skräddarsy sin resa och boka såväl flyg som hotell och aktiviteter. Produkten kombinerar på så sätt det individuella resandets frihet och paketresornas bekvämlighet.

Som en del av Finnairs tillväxtstrategi lanserar flygbolaget bokningstjänsten Finnair Holidays på den svenska marknaden. Finnair Holidays är en ny flexibel bokningsplattform där resenärer kan boka Finnair- och oneworld-flyg, en mängd kvalitativa hotell och flera olika typer av upplevelser och aktiviteter på destinationen. Samtliga boenden och aktiviteter som Finnair Holidays erbjuder är noggrant utvalda och kvalitetssäkrade av Finnair. I samband med lanseringen har GfK Norm på uppdrag av Finnair genomfört en undersökning om svenskarnas resvanor. Resultatet visar att destinationen är den viktigaste faktorn vid val av resmål, det uppger hela 34 procent. Resekostnaden och boendet följer därefter.

— Finnair Holidays finns i Finland sedan i somras och eftersom Sverige är en av våra huvudmarknader är det ett naturligt steg att även lansera tjänsten här. Vi ser en ökad efterfrågan från resenärer att kunna skapa sina egna flexibla paketresor med kvalitetsprodukter i allt från flyg till hotell och aktiviteter. På Finnair arbetar vi för att det ska vara enkelt, smidigt och säkert att boka just din drömresa. Finnair Holidays är ett resultat av detta arbete, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

De svenska kunderna kan boka resor till 100 destinationer i över 40 länder som exempelvis Havanna på Kuba, Puerto Vallarta i Mexiko och Phnom Penh i Kambodja. Resans längd kan vara mellan en och fjorton dagar. På Finnair Holidays kan resenärer dessutom få paketförslag baserade på reslängd och teman. Det går också att boka färdiga paket som experter på Finnair har satt ihop. Vare sig resenären väljer att boka en paketresa eller skräddarsy en resa präglas Finnair Holidays av kvalitativa hotell och upplevelser. Vid bokning erhålls Finnair Holidays-poäng som resenären kan använda till framtida resor och tjänster i Finnairs stora partnernätverk.

Hitta flyg mest tidskrävande
Tack vare att resenärer kan boka flyg, hotell och aktiviteter i ett samlat flöde spar användarna tid när de bokar utan att behöva tumma på möjligheten till individuella val. Av undersökningen framgår att 44 procent främst lägger ner tid på att hitta den snabbaste flygresan till det bästa priset vid bokning av resa. Därefter på att hitta det bästa hotellet till bäst pris samt de bästa aktiviteterna och restaurangerna på destinationen.

Resor bokade via Finnair Holidays omfattas av paketreselagen. Lagen innebär ett skydd mot resenären mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan.

Besök Finnair Holidays här: www.finnair.se/holidays

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av GfK Norm på uppdrag av Finnair i juli 2017. Totalt har 983 personer i Sverige mellan 21-70 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 18 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Vilka är de viktigaste faktorerna för dig vid val av resmål?

Totalt Kvinna Man
Destinationen 34% 32% 35%
Reskostnaden 20% 23% 17%
Boendet 11% 11% 10%
Säkerheten på destinationen 9% 10% 8%
Direktflyg 7% 9% 6%
Aktivitetsutbudet på destinationen 6% 4% 7%
Totala restiden till destinationen 5% 5% 4%
Prisindex på platsen 3% 2% 5%
Resegaranti (att jag får ersättning om något går snett) 3% 3% 3%
Miljövänliga färdsätt till destinationen 2% 1% 2%
Restaurangutbudet på destinationen 2% 1% 3%

Vad spenderar du mest tid på när du planerar din resa?

Totalt Kvinna Man
Få bästa/snabbaste flygresan till bästa pris 44% 45% 42%