Finnair flyger Team Sweden till OS i Sydkorea

Finnair ingår samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Samarbetet innebär att Finnair blir officiell flygpartner och bistår med flygresor för den svenska OS-truppen till vinterspelen i PyeongChang. Samarbetet går väl i linje med flygbolagets starka satsning på Asien.

Finnair blir den officiella flygpartnern till den svenska OS-truppen för de Olympiska vinterspelen i PyeongChang i Sydkorea 2018. Samarbetet innebär att Finnair erbjuder hela Team Sweden snabba och bekväma flygresor till och från PyeongChang. Det är en stor satsning som går väl i linje med flygbolagets starka fokus på Asien.

– Det är viktigt att truppen påverkas så lite som möjligt av den långa resan till PyeongChang och snabbt kan anpassa sig till den nya tidzonen. Därför är vi väldigt glada över samarbetet med Finnair. Inte nog med att de erbjuder den snabbaste vägen till Asien från Sverige, deras toppmoderna A350-plan är byggda för att reducera jetlag, säger Peter Reinebo, SOK:s verksamhetschef och truppchef för OS i PyeongChang 2018.

– Vi är otroligt stolta att kunna presentera vårt samarbete med SOK och det är både kul och spännande att vara en del av supportgruppen för Team Sweden. Vår smidiga och direkta flyglinje till Sydkorea är den bästa lösningen för det svenska laget att resa med, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

Finnair flyger den kortaste och snabbaste vägen från Sverige till Asien via Helsingfors. Flygbolaget har lyckats utnyttja Helsingfors läge till att bygga ut en omfattande långdistanstrafik mellan Helsingfors och stora städer i Asien.

– Finnair kommer flyga Team Sweden och det rör sig om ett hundratal idrottare. Genom att flyga den kortaste vägen till Sydkorea med Finnairs supermoderna Airbus 350 landar de svenska idrottarna i bra skick, fräscha och utvilade inför tävlingarna. Samarbetet med SOK är en fantastisk möjlighet för Finnair att profilera sig som den bästa flygpartnern till Asien. Vi kommer även delta i olika evenemang tillsammans med SOK inför de Olympiska spelen både live och via olika media, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: 070-783 74 23

Om SOK: Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, är ansvarig för de olympiska frågorna i Sverige. SOK:s främsta uppgift är att förbereda och leda det svenska deltagandet i OS med sikte på konkurrenskraftiga OS-trupper. SOK jobbar mot visionen att Sverige ska vara en framgångsrik idrottsnation med medaljkapacitet i många idrotter. De svenska OS-trupperna ska ha kapacitet att ta 20 medaljer, varav minst fem guld både vid sommar-OS 2020 och vinter-OS 2022.

Om Finnair: Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: