Finnair förlänger flyglinjerna till Chicago och San Francisco

Finnair utökar trafikperioden för sina linjer till Chicago och San Francisco under hösten 2018. Båda de amerikanska storstäderna har blivit populära resmål för Finnairs resenärer de senaste åren och förlängningen är en del av flygbolagets satsning på att skapa bättre förbindelser till Nordamerika.

Rutten mellan Helsingfors och Chicago med två flighter per vecka förlängs nu till och med den 3 december. Från början var det planerat att linjen skulle trafikeras från den 19 april till 27 oktober i år. Mellanvästerns största stad Chicago är en global knutpunkt för såväl näringsliv som för nöje och kultur. Finnair trafikerar en säsongslinje till staden sedan sommaren 2015.

Flyglinjen mellan Helsingfors och San Francisco med två frekvenser per vecka förlängs nu också till och med den 5 december. Rutten skulle ursprungligen endast trafikeras från den 3 maj till 27 september. San Francisco är bland annat känt för sin trendiga matkultur, kuperade terräng, viktorianska arkitektur och närheten till Silicon Valley. Sedan sommaren 2017 trafikerar Finnair en säsongsbunden linje till San Fransisco.

– Chicago och San Francisco var mycket populära resmål bland våra resenärer under förra sommaren och vi har sett en fortsatt stor efterfrågan för den kommande säsongen. Vi är därför mycket glada att vi nu kan erbjuda resor till städerna under en längre period i år. De förlängda linjerna kommer också vara ett bekvämt alternativ för de som planerar att besöka startup- och techeventet Slush Tech i Helsingfors i början av december, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnair trafikerar linjerna till USA via sitt atlantiska partnernätverk som består av Finnair, American Airlines, British Airways och Iberia. Nätverket erbjuder resenärerna utökade möjligheter att hitta resor med bättre förbindelser och bättre priser till transatlantiska destinationer. I dag trafikerar de fyra flygbolagen över 100 dagliga tur- och returflyg mellan Europa och Nordamerika.

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: