Finnair och Japan Airlines i samarbete

Finnair och Japan Airlines (JAL), som i dagarna ansöker om medlemskap i flygalliansen oneworld, har träffat en överenskommelse om s k codesharing på inrikesrutter i Japan och Finnairs Europeiska rutter med start i december i år. Finnairs flygnummer (kod) kommer att läggas till JALs flyg mellan Osaka och Sapporo, mellan Fukuoka och Osaka samt Tokyo liksom mellan Tokyos flygplats Haneda och Osaka. Samtliga dessa flyg har anslutningar med Finnairs flyg mellan Osaka och Helsingfors samt mellan Tokyo och Helsingfors.

JALs flygnummer kommer i sin tur att läggas till Finnairs returflyg mellan Helsingfors och Amsterdam samt mellan Helsingfors och Frankfurt. JAL kommer att sälja dessa flygningar som anslutningar till sina egna Tokyo-Amsterdam och Tokyo-Frankfurt förbindelser. - I framtiden kommer Finnair också att utnyttja alla möjligheter till codesharing på sina rutter till Japan och JALs flygningar från Japan till andra destinationer i Asien, säger Finnairs Sverigechef Riku Helminen. Finnair flyger två gånger i veckan mellan Helsingfors och Tokyo, tre gånger i veckan under vinterperioden samt fem flygningar per vecka under sommaren mellan Helsingfors och Osaka. I juni 2006 kommer Finnair att flyga tre gånger i veckan till Nagoya. I oktober i år tillkännagav Japan Airlines sitt beslut om att ansöka om medlemskap i flygalliansen oneworld.. JAL har varit det enda av världens 20 största flygbolag som hittills inte varit anslutet till någon allians. Mätt i bruttointäkt så är JAL större än oneworld- medlemmarna British Airways och American Airlines. JAL grundades 1951 och opererar ca 1140 avgångar till 206 olika destinationer med en flygplatsflotta bestående av 284 flygplan. JAL flög nästan 60 miljoner passagerare förra året. Bolagets största trafiknav är Tokyo (Narita och Haneda) samt Osaka (Kansai och Itami). JAL är listat på Tokyobörsen och rapporterade en nettovinst 2004 på US$ 281 miljoner med en omsättning på US$ miljarder. Bolaget har nästan 24 000 medarbetare.