Finnair satsar ytterligare på kundkomfort

– nya ATR-kabiner under 2019 och en ny kabinklass för långdistansflyg från år 2021

Finnair förnyar hela kabinen på sina ATR-plan. Utöver det kommer flygbolaget att introducera en helt ny kabinklass, Premium Economy, för sin långdistansflotta. Investeringarna vittnar om Finnairs tydliga ambition att erbjuda sina resenärer en hög bekvämlighetsnivå och ökade valmöjligheter.

Den nya kabinen kommer att få en fräsch och harmonisk inredningsdesign och kommer att förses med helt nya säten och mattor. Det första ATR-planet med den förnyade kabinen väntas vara i drift redan till sommaren 2019. Och renoveringen av de övriga tolv flygplanen kommer att slutföras senast i slutet av det första kvartalet år 2020. För närvarande används Finnairs ATR-plan för inrikesflyg i Finland och på rutter till Baltikum, Gdansk och Stockholm Bromma flygplats. Flygningarna drivs av Finnairs partner Norra.

– Vi vill att våra kunder ska få en ny nordisk erfarenhet på våra regionala linjer. Den regionala trafiken är en viktig del av Finnairs nätverk. Vi har över 30 000 ATR-flygningar varje år, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnair kommer även att introducera en ny kabinklass, Premium Economy, för hela sin långdistansflotta från år 2021. Premium Economy kommer att ha en egen kabin med skräddarsydda Finnair-mönster. Dessutom ska det finnas mer utrymme och komfort i kombination med ett förbättrat serviceutbud.

– Vi ser en trend av att allt fler resenärer sätter kvalitet i fokus när de flyger, varpå vi satsar mycket på komfort och kvalitet för att förhöja flygupplevelsen. Som svar på kundernas behov kommer vår nya Premium Economy-klass att tillgodose kraven bland både semesterresenärer och affärsresenärer, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Premium Economy-klassen på Finnairs långdistansflotta börjar rullas ut under fjärde kvartalet 2020 och förväntas vara färdig i slutet av 2022. En detaljerad plan för kabindesign, servicekoncept och kommersiella aspekter är under bearbetning. Finnair kommer att kommunicera mer om detta framöver.

För mer information kontakta:

Finnair Communications
Mail: comms@finnair.com
Tel: +3589-818 40 20

Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: +4670-783 74 23

Maria Gertell, presskontakt
Mail: maria.gertell@agency.se
Tel: +46 70 094 63 21

Om Finnair: Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: