Finnair storsatsar på Stockholm – utökar samarbetet med flygbolaget BRA

Finnair utökar sina anslutningsflyg till Bromma flygplats i Stockholm och fördjupar samarbetet med flygbolaget BRA. Det utökade antalet förbindelser innebär därmed
att Finnairs kapacitet mellan Bromma och Helsingfors stärks med hela 40 procent
under 2018.

De nya förbindelserna till den centralt belägna flygplatsen i Stockholm förbättrar Finnairs erbjudande på den svenska marknaden, som är en av flygbolagets viktigaste marknader. Totalt kommer upp till sju förbindelser per dag erbjudas mellan Bromma och Helsingfors och åtta anslutningsflyg till Stockholm Arlanda.

Från och med januari 2018 kommer BRA att flyga en eftermiddagsavgång från Bromma till Helsingfors på vardagar på uppdrag av Finnair. Det ger svenska resenärer en extra anslutning till Finnairs omfattande nätverk i Asien. Fem dagar i veckan kommer även ett morgonflyg från Helsingfors till Bromma läggas till samt ett kvällsflyg från Bromma till Helsingfors under sex av veckans dagar. Finnairs kunder får därmed en förbättrad tidtabell och en snabb transfer till BRA:s regionala nätverk via Bromma flygplats.

– Vi är glada för utvecklingen av vårt samarbete med BRA och att vi därigenom får möjlighet att erbjuda ännu bättre förbindelser på den svenska marknaden. Det här är en fortsättning i vår strategi för att bli mer lokalt relevanta för resenärer i fler städer runt om i Sverige, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

– Först och främst är det fördjupade samarbetet med Finnair väldigt positivt för våra kunder, som nu får fler enkla resvägar ut i Europa och vidare till Asien. Vi är också glada över förtroendet att få flyga för Finnair, vi har sedan september 2016 flugit Umeå-Helsingfors och nu adderar vi Bromma-Helsingfors. Vår ATR-flotta är storleksmässigt attraktiv och erbjuder klimateffektiva resor, säger Christian Clemens, VD på BRA.

Finnair flyger till fyra flygplatser i Sverige - Göteborg, Umeå, Stockholm Arlanda och Bromma - med sammanlagt upp till 17 dagliga förbindelser. Genom codeshare-samarbetet med BRA flyger Finnair totalt till 13 städer i Sverige. Partnerskapet gör också att Finnair Plus-medlemmar kan tjäna och använda poäng i BRA:s nätverk. BRA erbjuder anslutningsflyg från Bromma till Malmö, Umeå, Sundsvall, Växjö, Kalmar, Visby, Ängelholm, Halmstad, Ronneby, Östersund, Trollhättan och Göteborg.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: