Finnair utökar partnerskap med British Airways

Finnair och British Airways utökar sitt nuvarande partnerskap med flera nya codeshare-flyg inom Europa. De nya codeshare-flygningarna syftar till att öka förbindelserna för Finnair och British Airways genom flygplatshubar i Helsingfors respektive London.

Det ökade samarbetet innebär att Finnair kommer att placera flightnummer på British Airways flygningar mellan London Heathrow och Tallinn, Köpenhamn och Göteborg. Det brittiska flygbolaget kommer att placera flightnummer på Finnairs europeiska destinationer som bland annat non-stopflygningar från London Gatwick till Kittilä och Ivalo. Flighterna kommer startas under vintersäsongen den 12 respektive 14 december.

— Utökningen av vårt codeshare-avtal med British Airways är en glad nyhet för våra kunder eftersom det ger dem fler möjligheter och mer flexibilitet att välja flyg när de bokar resa, säger Philip Lewin, chef för partnerskap och allianser på Finnair.

— Vi är glada att erbjuda våra kunder ännu fler val av destinationer mellan Japan och Europa med Finnair som ett led i vårt gemensamma partnerskap med JAL och Iberia. Att dessutom kunna erbjuda direktflyg mellan London Gatwick och Lappland känns roligt, säger Rishi Kapoor, allianschef för British Airways.

Finnair och British Airways är medlemmar i oneworld-alliansen och arbetar gemensamt i Siberian Joint Business med Iberia och Japan Airlines för flyg till Japan. Flygbolagen arbetar också tillsammans i Atlantic Joint Business med Iberia och American Airlines för flygningar över Atlanten.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: