Finnair utökar trafiken till finska Lappland under vintern 2017

Med anledning av den stigande efterfrågan på resor till vinterresmål utökar Finnair under säsongen 2017 trafiken till ett flertal destinationer i finska Lappland. Under perioden november till april kommer flygbolaget erbjuda platser för 430 000 passagerare till de populära resmålen.

Det lappländska landskapet är kanske mest känt för att erbjuda en bredd av vinteraktiviteter, allt från isfiske, slädturer och hundsafari till möjligheten att få se norrsken. Finnair är det flygbolag som i störst utsträckning, via hubben i Helsingfors, förbinder de lappländska fjällen med destinationer i både Europa, Asien och Nordamerika.

Under vintersäsongen 2017 är det framförallt flygplatserna i Rovaniemi och Kuusamo som omfattas av den kommande satsningen. Utöver utökningen till nämnda destinationer kommer även de dagliga triangelflygningarna mellan Helsingfors, Ivalo och Kittilä utökas med direktflyg mellan både Helsingfors – Ivalo och Helsingfors – Kittilä.

– De lappländska fjällen lockar varje år hundratusentals internationella turister från hela världen. I Sverige finns en utbredd tradition av att åka på skid- och friluftssemester under vinterhalvåret och de utökade avgångarna innebär att svenskar smidigt kan upptäcka finska vinterdestinationer med ett bekvämt byte i Helsingfors, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Under vintersäsongen 2017 kommer Finnair även sätta in nya direktflyg till lappländska flygplatser från London/Gatwick, Paris och Zürich. Totalt kommer flygbolaget lägga till kapacitet för ungefär 57,000 fler passagerare jämfört med motsvarande säsong under 2016.

Avgångar under vintern 2017
Helsingfors - Rovaniemi
Fyra extra avgångar per vecka
Avgångar på: onsdagar, fredagar, lördagar och söndagar

Helsingfors – Kuusamo
Tre extra avgångar per vecka
Avgångar på: måndagar, lördagar, söndagar

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: 070-783 74 23

Om Finnair: Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 17 större städer i Asien och tre städer i Nordamerika med över 60 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: